“Žūrija lēmusi viedi un arī galanti, neatstājot nevienu novārtā un neupurējot kvalitāti,” tā par 13. novembra vakarā aizvadīto nacionālās kino balvas Lielais Kristaps pasniegšanas ceremoniju sarunā Kultūras Rondo atzīst Kristīne Simsone.

“Ceru, ka tas, ka starptautiskā žūrijā ārzemju locekļi bija pārsvarā pār vietējiem, ļāva pieņemt ne tikai delikāti pareizu lēmumu, bet arī profesionāli izsvērtu lēmumu,” vērtē Daira Āboliņa. “Vissarežģītākās diskusijas bija kategorijās, kas liekas viennozīmīgas. Vissarežģītākā diskusija bija par tēmu Galvenā spēlfilma. (..) Augstu vērtēju Viestura Kairiša uzvaru un darbu pie “Melānijas hronikas”, bet arī abas pārējas filmas atrada vietas žūrijas diskusijās un tās bija sarežģītas diskusijas. Mums ar kino nav tik vienkārši kā domājam, ir daudz problēmu un pozitīvo lietu, ko nepamānām.”

“Bija divas nominācijas, kas bija līderes Pilnmetrāžas dokumentālā filma, kur tieši ārzemju kolēģi norādīja, ka redz šeit līderi, vērtējot profesionālās kategorijas. Otra kategorija – animācija. Tur bija žūrijas vienbalsīgs balsojums,” turpina Daira Āboliņa.

Iespaidi un komentāri pēc Lielā Kristapa balvu pasniegšanas ceremonijas. Kultūras Rondo studijā filmu vērotāji - gan  festivālā iesaistītās personas, gan aktīvākie skatītāji dalās iespaidos un komentāros par Lielā Kristapa rezultātiem un Latvijas kino tendencēm. Diskusija piedalās kino kritiķes Kristīne Simsone un Daira Āboliņa un žurnālists Toms Treibergs.

“Ceremonijā bija patīkams jauneklīgums,” piekrīt Toms Treibergs, bet runājot par balvu sadalījumu, viņš bilst, ka nav pārsteigumu, skatot filmas “lielajās kategorijās” ja vienīgi uzvarētāja kategorijā Pilnmetrāžas dokumentālā filma bija kaut kādā mērā pārsteigums.

“Man ļoti šarmants likās gadījums ar labāko scenāriju “Bizei un Neguļai”. Te nonākam pie kvantitātes salīdzināšanas un tā, ka žanriski atšķirīgākā un hronometrāžas atšķirīgā darbā var parādīt scenāriju kā vienu no visnozīmīgākām sastāvdaļām, lai tapu labs kino,” uzskata Toms Treibergs.

Daira Āboliņa atklāj, piekritusi strādāt žūrijā profesionālā iemesla dēļ, jo starptautiskajā žūrijā ārzemju pārstāvju bija vairāk, tāpēc viņu interesēja, kāda būs situācija, kad tiks noņemtas visas lietas – kašķi, sajūtas, parāda sajūtas, izcelšanas nepieciešamība, kas mazās valstīs ir spēkā, kad grib pieņemt kādu lēmumu.

“Šogad pirmo reizi likās, ka beidzot kinematogrāfisti nesēž sanīkuši un nedomā tikai par to - būs man vai nebūs...

Teātra ļaudis ir daudz priecīgāki par saviem kolēģiem, nekā kinematogrāfisti. Bet šogad bija spēja ļauties emocijām, (..) bija kaut kas patiess ceremonijā. Tas man liekas ļoti labi, cilvēki izrādīja emocijas,” atzīst Daira Āboliņa.

 

13. novembra vakarā pasniegta Nacionālā kino balva "Lielais Kristaps". Par labāko spēlfilmu tika atzīta Viestura Kairiša filma "Melānijas hronika". Pats Viesturs Kairišs saņēma labākā režisora balvu. Tāpat filma saņēma balvu kategorijā "Labākā aktrise" - Sabīne Timoteo, "Labākais spēlfilmas operators" - Gints Bērziņš, "Labākais mākslinieks", "Labākais kostīmu mākslinieks" - Ieva Jurjāne.

Pie vairākiem "Lielajiem Kristapiem" tika arī dokumentālā filma "Atbrīvošanas diena" un animācijas filma "Bize un Neguļa".

Labākais scenārists - Lote Eglīte (“Bize un Neguļa”, rež. Edmunds Jansons, prod. Sabīne Andersone, Atom Art)

Labākā animācijas filma - “Bize un Neguļa”, rež. Edmunds Jansons, prod. Sabīne Andersone, Atom Art

Labākais animācijas režisors - Edmunds Jansons (“Bize un Neguļa”, rež. Edmunds Jansons, prod. Sabīne Andersone, Atom Art)

Labākais animācijas mākslinieks - Toms Burāns (“Pasaka par tukšo telpu”, rež. Krista Burāne, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija)

Labākais komponists - Andris Dzenītis (“Pirmdzimtais”, rež. Aiks Karapetjans, prod. Roberts Vinovskis, Studija “Lokomotīve”)

Labākais montāžas režisors - Gatis Belogrudovs, Uģis Olte (“Atbrīvošanas diena”, rež. Uģis Olte, Mortens Traviks, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija)

Labākais skaņu režisors - Ernests Ansons, Artis Dukaļskis (“Atbrīvošanas diena”, rež. Uģis Olte, Mortens Traviks, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija)

Labākā pilnmetrāžas dokumentālā filma - “Atbrīvošanas diena”, rež. Uģis Olte, Mortens Traviks, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija

Labākā īsmetrāžas dokumentālā filma - “Lidija”, rež. Andrejs Verhoustinskis, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija

Labākais dokumentālās filmas režisors - Krista Burāne (“Pasaka par tukšo telpu”, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija)

Labākais dokumentālās filmas operators - Valdis Celmiņš (“Pasaka par tukšo telpu”, rež. Krista Burāne, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija, “Atbrīvošanas diena”, rež. Uģis Olte, Mortens Traviks, prod. Uldis Cekulis, Vides Filmu Studija)

Labākais aktieris - Kaspars Znotiņš (“Pirmdzimtais”, rež. Aiks Karapetjans, prod. Roberts Vinovskis, Studija “Lokomotīve”)

Labākais aktieris otrā plāna lomā - Uldis Dumpis (“Vectēvs, kurš bīstamāks par datoru”, rež. Varis Brasla, prod. Gatis Upmalis, F.O.R.M.A.)

Labākā aktrise otrā plāna lomā - Vizma Kalme (“Vectēvs, kurš bīstamāks par datoru”, rež. Varis Brasla, prod. Gatis Upmalis, F.O.R.M.A.)

Labākais grima mākslinieks - Maija Gundare (“Pirmdzimtais”, rež. Aiks Karapetjans, prod. Roberts Vinovskis, Studija “Lokomotīve”)

Studentu filmu konkursa balva – „Septiņas neveikla seksa reizes. Pirmā daļa”, rež. Liene Linde

Labākā debijas filma - “Vectēva tēvs”, rež. Kārlis Lesiņš, VSIA Latvijas Televīzija

Labākā mazākuma kopražojuma filma - “Lomu spēles”, rež. Vallo Toomla, prod. Riina Sildosa, AMRION