Jaunā teātra sezona ir iesākusies ar pamatīgu pirmizrāžu birumu. “Katls”, “Finlandizācija”, “Pēdējais salmiņš”, “Neiespējamā misija”, “Trīs šūpolēs” un “Nepanesami ilgi apskāvieni” - uz trim Dailes teātra un trim Nacionālā teātra jauniestudējumiem devās Kultūras Rondo žurnālisti, lai uzklausītu izrāžu veidotājus un dalītos savos iespaidos. Un šīs nav vienīgās jaunās sezonas pirmizrādes. Kā neapjukt, ko skatīties?

Valters Sīlis ir iestudējis somu dramaturga Juhas Jokelas lugu “Finlandizācija” Nacionālā teātra Aktieru zālē. 

Cilvēkiem, kuriem patīk Valtera Sīļa politiski sociālās izrādes, varētu patikt arī jaunais iestudējums. Izrādei dots apzīmējums - gudra komēdija par izvēlēm. Uzmanības centrā somu medicīnas iekārtu uzņēmums, kas savu ierīci vēlas pārdot. Iespējamais pircējs - Krievija. Laika periods, kurā norit izrādes darbība, ir pavisam nesena vēsture, tas ir 2013. - 2015.gads.

Luga par izvēlēm. Spilgtus raksturus atveido Gundars Grasbergs, Uldis Anže un Ivars Kļavinskis.

Ināra Slucka Nacionālā teātra Lielajā zālē iestudējusi darbu, kura pamatā ir Aivara Freimaņa romāns "Katls".

Ināra Slucka pati dramatizējusi šo romānu un vairākas reizes pārrakstījusi. To, kas sanācis, varētu nosaukt par etīžu kolāžu, vai atsevišķu stāstu birumu, kuru palīdz shematiski realizēt uz skatuves askētiskā Mārtiņa Vilkārša scenogrāfija.

Uzrunā asais humors, kas sakņojas Kurzemes lībiešu krasta cilvēku attieksmē.

Publiskajā telpā jau lielas diskusijas ir raisījis Dailes teātris ar savām repertuāra izvēlēm. Džilindžers ir iestudējis Reja Kūnija situāciju komēdiju „Neiespējamā misija”.

Jautājums, vai teikt tiem, kam tīk komēdijas, droši dodieties uz Dailes teātri? Šobrīd, kad ir diskusijas par to, ka daļa aktieru nav apmierināti un jautā, kāds virsuzdevums, iestudējot Reja Kūnija kārtējo komēdiju sezonas atklāšanā, un kritiķu atbilde, ka radošums tur vairs nepastāv, liek pētīt vairāk. Teātra repertuārā vēl divas Reja Kūnijas komēdijas. 

Aktieris Artis Robežnieks ironiski bilst, ka sezonu sākt ar komēdiju, nozīmē, ka būs laba sezona, teātris varēs atļauties strādāt un eksperimentēt. Viņš cer, ka nonāks arī līdz nopietnākām lomām.

Rolands Atkačūns Dailes teātra Mazajā zālē iestudējis Ivana Viripajeva darbu „Nepanesami ilgi apskāvieni”. 

Izvirzītajā tēmā sarežģījums ir vairāk attiecināms uz cilvēku savstarpējām attiecībām, uz sevis meklēšanu, savu iekšējās pasaules izprašanu vai pazaudēšanu. Tas, kādā veidā šie meklējumi vai zaudējumi norisinās, ir interesanta metode. Aktieri ne tik daudz rīkojas, bet drīzāk stāsta, ko viens vai otrs dara. Rodas efekts, ka skatītājs ir lugas lasījumā pirms iestudējuma. Vajag tikai pierast! 

Vai varoņu savstarpējās attieksmes ir veiksmīgi risinātas, pie sprieduma traucē nonākt tehnikas izmantojums, jo ir interesantas variācijas, kā aktieri runā mikrofonus, tad tos neizmanto, ir ironiskas muzikālas starpspēlēs. Galvenā fabula varbūt tajā brīdī paslīd garām.

Nacionālā teātra Jaunajā zālē tapis iestudējums „Pēdējais salmiņš” - Ivo Brieža luga Toma Treiņa režijā.

To arī var  nosaukt par komēdiju, kurā arī ir runa par izvēlēm, varbūt ne tik nopietnām, tomēr diezgan nopietnām. Šajā izrādē Lāsma Kugrēna atveido izgudrotāju Voldemāru Kuzmu.

Dailes teātrī Luidži Lunari lugu „Trīs šūpolēs” iestudējis Nikolajs Korobovs.

Tas ir ļoti nepieciešams gadījums Latvijas teātrī, jo absurds nav biežs viesis Latvijas teātros. Tas, ko varam redzēt Daiņa Gaideļa, Kaspara Zāles, Artūra Dīča un Leldes Dreimanes sniegumā no sākuma radīja iespaidu, ka tā būs dejas izrāde, jo iestudējums sākas ar ilustratīvu dejas un aktiermākslas kombināciju, kaut kādā ziņā pat bija žēl, ka aktieri sāka runāt. 

Šis ir stāsts par trim cilvēkiem, kas satiekas kādā birojā. Žilbinošs ir Dainis Gaidelis, prieks, ka prožektors pagriezts pret tiem, kas parasti ir fonā.