"Laikmetīgā māksla ievieš savas problēmas, kas atšķiras no tradicionālās mākslas restaurācijas," diskusijā raidījumā Kultūras Rondo bilst restauratore Ieva Alksne.

Viņai piekrīt kolēģe Evita Melbārde, norādot, ka laikmetīgās mākslas restauratoram atbildība ir trīs reizes lielāka nekā klasiskajā restaurācijā, jo nav konkrētas receptes. Abas restauratores sarunā atklāj, kā strādājušas, restaurējot Valda Celma (to veikusi Ieva Alksne) un Jura Boiko (restaurācijas darbu veikusi Evita Melbārde) darbus. Laikmetīgās mākslas darbu restaurācijas procesu atvieglo iespēja satikties ar mākslinieku un pārrunāt sākotnējo ieceri.

Kinētiskās mākslas tapšana 20. gadsimta 60.–70. gados Latvijā un problēmas, kas saistītas ar šo mākslas darbu saglabāšanu un iespējām izstādīt. Mūsdienās, izstādot pirms apmēram pusgadsimta tapušos laikmetīgās mākslas darbus atkārtoti, par līdzautoru kļūst arī restaurators. Raidījuma Kultūras Rondo viesi restauratores Ieva Alksne un Evita Melbārde un mākslinieks Valdis Celms.

Rīgas mākslas telpā 12. novembrī atklās mākslinieka Valda Celma un restauratores Ievas Alksnes izstādi “Kinētikas arheoloģija”. Izstādes ekspozīcija veidota kā atvērta laboratorija, kurā intriģējoši parādīta kinētiskās mākslas tapšana 60. un 70. gados Latvijā un tās saglabāšanas problemātika mūsdienās. Ekspozīcijas telpisko scenogrāfiju kā radošu dialogu starp abiem autoriem veidojis dizaineris Rihards Funts (“Rijada”). Izstādes kuratore – mākslas zinātniece Ieva Astahovska, tā tapusi sadarbībā ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centru.

Izstāde būs aplūkojami divi atjaunoti Valda Celma darbi - “Grieķija” un “Ceturtā pakāpe”. Objektu “Grieķija” mākslinieks radīja vēl studiju gados, taču nesaistīti ar mācību uzdevumiem Latvijas Mākslas akadēmijā. Darbs radās kā autora komentārs situācijai Grieķijā, kur 1967. gadā notika bruņots apvērsums. Savukārt kinētiskais mākslas objekts “Ceturtā pakāpe” pirmo reizi tika izstādīts 1978.gadā izstādē “Forma. Krāsa. Dinamika” Pēterbaznīcā. Raidījumā Kultūras Rondo mākslinieks atklāj, ka abi darbi glabājušies mākslas darbiem ne visai labvēlīgos apstākļos, arī šķūnīšos un garāžās.

Savukārt no 3. decembra Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Kupola zālē būs skatāma vēl viena Latvijas Laikmetīgās mākslas centra sagatavotā izstāde “Juris Boiko. Sāls kristāli”. Tās ietvaros notiks arī starptautisks simpozijs “Salabot to, kas nav salauzts. Kā rekonstruēt laikmetīgo mākslu?”.