Šis ir sestais un pēdējais gads, kad laikmetīgās dejas izrādes tiek vērtētas un saņem „Spēlmaņu nakts” balvu.  Jo ir nodibināta Dejas balva, kas turpmāk būs Latvijas augstākais apbalvojums profesionālajā dejas mākslā - balvas tiks piešķirtas par izciliem sasniegumiem baletā, laikmetīgajā, mūsdienu un skatuviskajā tautas dejā. Šoreiz, vērtējot 2016./17 gada sezonu, „Spēlmaņu nakts” balvai nominētas piecas laikmetīgās dejas izrādes. No dejas izrādes bērniem, mono izrādēm, līdz izrādēm, kas tapušas sadarbojoties dažādu jomu māksliniekiem. Atlases žūrija šīs izrādes izvirzījusi bez lieliem strīdiem.

Aizvadītajā sezonā laikmetīgās dejas izrāžu iestudēts pietiekami daudz, atlases žūrijā strādāja horeogrāfes Elīna Lutce, Alise Putniņa un Katrīna Albuže, kā arī teātra kritiķis Atis Rozentāls.  Tā kā Alise un Katrīna ir starp nominēto izrāžu veidotājām, viņas tālākā posmā nepiedalījās. Gala žūrijā strādājuši Elīna Lutce, Atis Rozentāls un režisors Elmārs Seņkovs. Ar Elīnu tiekos , lai vēlreiz atgādinātu , kādas laikmetīgās dejas izrādes pretendē Spēlmaņu nakts balvai „Gada sasniegums laikmetīgajā dejā”

 „Es startēju šajā žūrijā kā horeogrāfe un pareizās kritikas skolas man nav, balstījos savā izjūtā, kas mani pašu interesē. Profesionāls kritiķis, režisors, horeogrāfs visus trīs komponentus varam savienot un izlemt par labāko,” atzīst Elīna Lutce.

Elīna Lutce atzīst, ka dažas  izrādes skatījusies ierakstā, tā tas noticis arī ar Agneses Bordjukovas solo izrādi „Bērnības sapnis”.

„Šī izrāde ļoti uzrunāja. Laikmetīgo deju skatīties ierakstā ir grūti. Dažreiz tas var likties nogurdinošs process. Agneses gadījumā tā nebija, ārkārtīgi iespaidoja. (..) Laiks pazuda izrādes kontekstā. Tas ir Agneses pētījums, kā pagātne ietekmē šodienu. Liekas fascinējoša Agneses Bordjukovas kustību kvalitāte, viņas ķermenis liekas ļoti gudrs,” analizē Elīna Lutce.

„Eksperiments ar apskāvienu” ir izrāde bērniem. Režisore Antra Austriņa-Seņkāne, horeogrāfi un izpildītāji ir trīs Alise Putniņa, Modris Opelts un Katrīna Albuže. Fotogrāfijās, kurās dokumentēta izrāde, var vērot apskāvušos skatītājus.

„Tas ir interaktīvs darbs, kur skatītāji tiek iesaistīt arī izrādē, veidojot savus apskāvienus. Neesmu tāds fans, ja skatītājiem liek piedalīties izrādē, bet šeit tas tika darīts labi strukturētā veidā un gribējās arī piedalīties. (..) Visi kaut kāda mērā pārvērtāmies par bērniem un gājām eksperimentēt ar apskāvieniem, kas likās ļoti aizkustinoši,” uzskata Elīna Lutce. „Bija diskusijas, kas pēc nav bērnu un jauniešu izrāžu kategorijā. Vai tas, ka ir trīs horeogrāfi to vairāk padara par dejas izrādi, nekā teātra izrādi. Priekšplānā ir kustība, ālēšanās ar kustību, bērniem patīk un ir viegli saprotama.”

Izrādes „ I’m a very shy person” ideja, horeogrāfija un izpildītāja ir Kristīne Brīniņa, tā tapusi iedvesmojoties no diriģenta Andra Nelsona, vērojot viņu darbībā un klausoties intervijas.

„Šo izrādi es esmu redzējusi vairakkārt. Visvairāk patika ideja par skatītāju un mākslinieku, orķestri un diriģentu. Kā tev kā māksliniekam ir jādarbojas, lai skatītājs tevi sadzirdētu un sekotu. Tas ir tas pats, kas diriģents, cik precīzi ir jāparāda, lai orķestris uzticētos, sekotu un skanētu. Kustību partitūra un ir precīzi izstrādāts. Tīrs formas darbs,” vērtē Elīna Lutce.

Izrāde „Nature morte”, Latvijas Nacionālajā teātrī, horeogrāfe Agate Bankava, izrādes dalībnieki ir gan aktieri, gan dejotāji.

„Agate pati arī to neslēpa, ka viņas viens no galvenajiem uzdevumiem bija sabalansēt dejotāja un aktiera izpausmes uz skatuves. Šajā aspektā viņa to izdarīja ļoti labi. Šis ir labs darbs šajā konkrētā zālē un ar konkrēto teātri. Integrācijas projekts un labā bāze nākamiem horeogrāfiem,” norāda Elīna Lutce.

Izrādes „Viņa dejo” radošajā komandā strādājušas horeogrāfe Santa Grīnfelde, dejas kritiķe Inta Balode un scenogrāfe Krista Briģe.

„Manuprāt, šī izrāde iegūtu daudz vairāk, ja notiktu kādā auditorijā, kur to parādītu kā kustību pētījumu. Izrādes formāts liek gaidīt kaut ko vairāk,” bilst Elīna Lutce. Viņa atzinīgi novērtē, ka sadarbojas dažādu disciplīnu pārstāvji.

Tā kā šis ir pēdējas gads, kad „Spēlmaņu nakts” balvu saņems laikmetīgās dejas izrāde, vēlos zināt kā Elīna Lutce vērtē laikmetīgās dejas aiziešanu no „Spēlmaņu nakts”.

„ Man ir duālas sajūtas,” atzīst Elīna Lutce. „Varbūt esmu sabijusies nezināmā priekšā. Laikmetīgai dejai paradīšanas „Spēlmaņu naktī” bija liela vērtība. Šajā kontekstā vērtība varētu būt lielāka, nekā Dejas balvas konteksta. Varbūt kļūdos. Saprotu, ka mērķi ir veicināt nozares vienotību, man liekas, ka būsim savā grupā, kas ir noslēgts loks. Varbūt tā nebūs.”

Laikmetīgā deja „Spēlmaņu naktī” iekļauta kopš 2011./ 12.gada sezonas un piecus gadus ir bijusi starp apspriežamiem skatuves mākslas notikumiem.