Man nevienu brīdi nebija jālūdz palīdzība – tā par divām  koncertzālēm Latvijā saka Kristiāna Bērziņa,  jauniete, kas pārvietojas ratiņkrēslā. Taču ne visas kultūras vietas ir tik pieejamas cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Kultūras notikumu pieejamība, līdzdalība un ierosinājumi cilvēkiem ratiņkrēslā ir mūsu šīsdienas tēma. Skaidrojam arī, kas būtu jāmaina attieksmē un vidē, lai cilvēki ar pārvietošanās grūtībām justos neatkarīgāki, piedaloties vai apmeklējot kultūras notikumus.

Ar Diānu Ponaskovu, kura pārvietojas ratiņkrēslā, tiekamies Rīgā, Svētā Pētera baznīcā, kur viņa ieradusies uz  labdarības koncerta  „Nāc līdzās Ziemassvētkos” mēģinājumu. Diāna ir „Nāc līdzās” daudzkārtēja laureāte, taču šoreiz runājam  nevis par gaidāmo koncertu, bet par kultūras pieejamību  cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Arī Kristiāna Bērziņa no Aizputes  daudzus gadus piedalījusies labdarības koncertā  „Nāc līdzās Ziemassvētkos”, dzied fonda „Nāc līdzās” korī,  tagad uztur kārtībā fonda mājas lapu, un turpina studijas Rīgas Stradiņa universitātē, apgūstot Tiesību zinātnes.

Zvanu Kristiānai, lai skaidrotu, kā ar  kultūras pieejamību Aizputē, arī viņa pārvietojas ratiņkrēslā.

Fonda „Nāc līdzās” vadītāja  Sarma Freiberga šogad dažādos veidos uzrunājusi sabiedrību, lai uzlabotu cilvēku ar dažādiem traucējumiem  piekļuvi kultūrai gan rīkojusi starptautisku konferenci, gan seminārus muzeju darbiniekiem. Viņa raksturo kopējo  situāciju.

Dažādi pētījumi apliecina, ka Latvijā kultūras iestādēs trūkst gan vides, gan satura pieejamības cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Latvijā 30% muzeju nav vides pieejamības. Vasarā veikts  pētījums par kultūras namu pieejamību.

Sarma Freiberga norāda, ka jāpievērš liela uzmanība sabiedrības izglītošanai  un informēšanai, taču nevis bukletu, bet gan sarunu un semināru veidā.  

Patstāvība un neatkarība ir divas lietas, kas svarīgas cilvēkiem ar kustību traucējumiem, arī Diānai Ponaskovai. Festivāla „Nāc līdzās Ziemassvētkos” dalībnieki iepazinuši  dažādas Latvijas koncertvietas, kas pārsteidzis, uzstājoties pašās jaunākajās koncertzālēs, raksturo Sarma Freiberga.

Nobeigumā par kultūras nozīmi.  Darbošanās kultūrā, mākslā, visās radošajās aktivitātēs, pēc Sarmas Freibergas pārliecības, ir milzīga un nenovērtēta  loma.