Jēdziens “next” – tulkojumā no angļu valodas “nākamais” – ietver sevī ideju par kustību. Nākamais ir pāreja, kas nekad nav droša, paredzama vai iepriekš zināma, ar savu tiešo un neatgriezenisko klātbūtni pastāvīgi jautājot – vai nākamajam ir kāda saistība ar bijušo? Ar šādu devīzi piekto darbības gadu uzsāk Rīgas Fotogrāfijas biennāle, izceļot starptautiskas žūrijas atlasītus Baltijas fotomākslas pārstāvju darbus. Pirmais notikums biennāles programmā jau šajā sestdienā, 8. maijā, – ekspozīcija “Lai iemīlētos, noklikšķiniet šeit”, kas ir radoša interpretācija par iepazīšanās aplikācijām.

Rīgas Foto biennāle nenovērš savu uzmanību no Baltijas, Ziemeļvalstu un citu Eiropas valstu jaunajiem māksliniekiem, kas vēl ir savas radošās karjeras sākumā. Iepazīstinot ar jauniem, perspektīviem autoriem, biennāles programma nodrošina redzamību un platformu, lai mākslinieki varētu pieteikt sevi plašākā kontekstā.

Sarunā ar biennāles programmas vadītāju Ingu Brūveri un Latvijas Mākslas akadēmijas prorektori studiju darbā un maģistra programmas vadītāju Antru Priedi iezīmējam šīgada festivāla nodomus attiecībā pret potenciālo laikmetīgās mākslas interesentu, kuram pēdējā laikā estētiskais baudījums jāgūst ar digitālu pastarpinājumu. Vizuālās mākslas kontekstā to varētu salīdzināt ar grafikas nodarību koka modelīti – cilvēka figūru no kustīgām koka daļām, kuras var ielocīt vajadzīgajā pozā, lai pēc tam to vingrinoties skicētu. Ar kādu jaunu pienesumu šo mājsēdes noapaļoto tēlu vēlas apaudzēt Rīgas fotogrāfijas biennāle?

Rīgas Fotobiennāles sarazoto norišu programmu iesāk konkursa “Jaunais kurators!” uzvarētājas Tīnas Pētersones kūrētā ekspozīcija “Lai iemīlētos, klikšķiniet šeit!” konkursa sadarbības partneres, Latvijas Mākslas akadēmijas izstāžu telpā “PILOT” Riharda Vāgnera ielā. Ekspozīcija durvis vērs sestdien, 8. maijā.

Balvu konkursā “Jaunais kurators!” piešķīra starptautiska žūrija: kurators, mākslinieks, kritiķis un “Publics” mākslinieciskais vadītājs Pols O’Nīls no Īrijas, kurators un kritiķis Andris Brinkmanis, kura radošā darbība risinās arī Itālijā, kuratore un mākslas zinātniece Maija Rudovska, kā arī manas sarunas dalībnieces, Inga Brūvere un Antra Priede. Taču starptautiskā dimensija biennāles kontekstā iezīmējas arī citviet. Kādu rezonansi šis notikums ir atstājis uz citu valstu kolēģiem, vai Rīgas foto biennāle jau ir kļuvusi par sava veida firmas zīmi viņu skatījumā?

Tīna Pētersone absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures un teorijas apakšnozares programmu, pagājušā gada septembrī noslēdza maģistra studijas mākslas kuratora programmā Londonas universitātes Goldsmita koledžā. Mākslinieki Irēna Andrejeva, Krišjānis Elviks, Konstantīns Žukovs un Elizabete Ezergaile izstādē attēlo, kā komercializētās mīlestības industrija, kuras globālais apgrozījums nu jau mērāms miljardos, kultivē ideju par mīlestību kā produktu, kur pie vislabākā “darījuma” no plašā potenciālo partneru piedāvājuma iespējams tikt, ar speciāli šim nolūkam izstrādātu algoritmu palīdzību. Ērtums, kurš audzē atsvešinātību; paredzamība, kura nonivelē atklājuma prieku. Par ekspozīcijas vadlīnijām stāsta tās kuratore Tīna Pētersone.

Izstāde “Lai iemīlētos, klikšķiniet šeit!” aplūkojama Latvijas Mākslas akadēmijas jaunrades galerijā “Pilot” Riharda Vāgnera ielā. Taču Rīgas foto biennāles ieceres gaida savas realizācijas iespējas līdz pat augustam. Šobrīd skaidri zināms par tiešsaistes simpozija “Re-vīzijas” norisi tiešsaistē no 8. līdz 10. jūnijam, taču iecerēti arī citi pasākumi, kuri vēl šobrīd apvilkti ar jautājuma zīmi. Plašāka informācija rodama internetā.