Nacionālā mūzikas ierakstu kompānija "Skani" laidusi klajā albumu "Vox Clara", kurā vokālās grupas "Schola Cantorum Riga" izpildījumā ieskaņoti gregoriskie dziedājumi un dažādi citi vēlīno viduslaiku repertuāra paraugi, kurus albumā vieno Ziemassvētku tēma. Albuma ierakstā piedalās arī multiinstrumentāliste un senās mūzikas speciāliste Ieva Nīmane. Ar viņu tiekamies Kultūras Rondo.

"Albums iezīmē Ziemassvētku noskaņas vēlīnos viduslaikos. Kā skanēja Ziemassvētki šajā laikā," atzīst Ieva Nīmane.

Albumā iekļautie skaņdarbi atspoguļo atskaņošanas praksi dažādās Eiropas pilsētās vēlīnajos viduslaikos. Tas ir laiks, kad sakrālajā mūzikā vēl joprojām dominē gregoriskais korālis, taču paralēli eksistē dažādi paraliturģiskas un sekulāras mūzikas žanri, kur ārkārtīgi svarīga loma ir improvizācijai un attiecīgās lokalitātes mūzikas tradīcijai. Visi šie žanri savstarpēji nemitīgi mijiedarbojās.

Albumu "Vox Clara" caurvij Ziemassvētku tēma, kas viduslaiku cilvēkiem bija viena no pašām svarīgākajām. Tā visā dažādībā tiek atklāta dziedājumos "Res est admirabilis", "Vox clara", "Uterus hodie" un "Gaude Maria". Ierakstā dzirdama mūzika no vairākām Eiropas pilsētām, taču akcents likts uz Ziemeļeiropas mūzikas tradīciju Hamburgā, Rīgā un Lundā, kā arī Limožas bagātīgo agrīnās daudzbalsības mantojumu. Katra no šīm pilsētām viduslaikos bija spilgta savās kultūras dzīves izpausmēs, kur arī mūzikas rokrakstiem ir savas spilgtas, atšķirīgas iezīmes. Caur šiem kontrastiem ierakstā nojaušams un piedzīvojams vēlīno viduslaiku Eiropas krāšņs un daudzveidīgs mūzikas dzīves norišu atspulgs.

Albumā dzirdamajā interpretācijā izmantoti latviešu tradicionālajā mūzikā dokumentētie instrumenti dūdas, kokle, kā arī viduslaikos iecienītā ratalira.  Dzirdama arī agrīnā latviešu valoda (Veni Sancte Spiritus), kā arī izmantoti tradicionālās dziedāšanas elementi. Tā ir ieraksta dalībnieku interpretācija par to, kā šī mūzika varētu būt skanējusi viduslaiku Rīgā. Tāpat "Skani" izdotajā albumā iekļauts pasaules pirmatskaņojuma ieraksts skaņdarbam "Kyrie eleison ymas" no Livonijas senākā līdz mūsdienām saglabātā mūzikas manuskripta - "Missale Rigense".

Ievas Nīmanes galvenās darbības sfēras ir senā mūzika un tradicionālā mūzika. Baroka orķestra "Collegium Musicum Riga" sastāvā, spēlējot baroka oboju un blokflautu, viņa piedalījusies dažādos senās mūzikas projektos gan Latvijā, gan citur Eiropā.