Gada pirmo trīs mēnešu dati uzrāda būtisku kāpumu jaunu automašīnu tirdzniecībā – darījumu skaits pret pērno gadu audzis par vairāk nekā piekto daļu, un šis temps ir divreiz lielāks nekā citur Eiropā. Skaitļus uz augšu gan "dzen" valsts uzņēmumu un iestāžu pēdējā laika lielie iepirkumi. Taču pieprasījums turpina kāpt arī pēc mazlietotiem braucamajiem, turklāt tādiem, ar ko izbraukt mūsu izdangātos ceļus. Taču bankas esot kūtras naudas aizdevējas.

Jaunākās Auto asociācijas aplēses rāda, ka gada pirmajos trīs mēnešos jaunus auto esam pirkuši par 22,6% vairāk nekā pirms gada. Savukārt vidējie Eiropas tirgus dati liecina par 11% jeb divreiz mazāku kāpumu. Šie skaitļi tikai izklausās daudz, atzina Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts"). Pirms gada tikai atkopāmies no kovida krīzes, ražotāji sāka saņemt prasītās detaļas, tagad arī aprasts ar karu Ukrainā un bažām par nākotni.

Līdz ar cenu kāpumu kritis pieprasījums pēc lietotiem auto. Privātpersonas no visiem jaunu auto pircējiem veido tikai nedaudz vairāk par trešo daļu. Savukārt kopš pērnā augusta vērojams pieprasījuma kritums pēc lietotiem auto, aprēķinājusi asociācija. Tas tiek skaidrots ar dramatisku – 35-40% – cenu kāpumu, kam braucēji neesot bijuši gatavi. Lietoto auto tirgū līderi esot nemainīgi: "BMW", "Volvo", "Volkswagen" un "Audi".

Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents un lietoto automašīnu tirgotājfirmas "Provento" direktors Uģis Vītols auto tirgu pašlaik sauc par stabilu.

Savukārt dārgākas mašīnas daudzi izvēlas pirkt par nevis savu, bet aizņemtu naudu.

"Swedbank" pārstāvis Jānis Krops skaidroja: "Tendence liecina, ka dzīve iet nedaudz uz augšu – vidējās summas un interese pieaug. Kas ir interesanti, varētu teikt, ka ap gadu miju, tendence sāk izskatīties, ka vairāk cilvēkus interesē auto kredīts, nevis auto līzings. (..)

Taču Auto asociācijas prezidents Kulbergs līzinga pieprasījuma kritumam redz citus iemeslus – lēnāk tiekot izskatīti līzinga pieprasījumi. Kulbergs uzskata, ka inflācijas dēļ bankas kļuvušas piesardzīgākas.

Bankās gan taisnojas, ka arī līzinga piešķiršanas dati ir augšupejoši. Tiesa, tur lielu daļu veido elektroauto iegādes, jo līdz ar valsts atbalstu interese par šo mašīnu segmentu būtiski kāpusi. Tādi darījumi acīmredzot ir arī drošāki pašām bankām.