Pēc mēneša simts gadu apritēs Latvijas Nacionālajam baletam, kad operas namā būs krāšņs jubilejas Galā koncerts. Bet jubilejas mēnesi jau šo sestdien ievadīs jauniestudējuma "Serenāde. Carmina Burana" pirmizrāde, kad vienā vakarā uz Baltā nama skatuves varēs baudīt 20. un 21.gadsimta klasiku.

 

Baleta mākslinieciskajam vadītājam Aivaram Leimanim jau sen bija sapnis par diviem darbiem, ko viņš noteikti vēlētos redzēt uz mūsu Baltā nama skatuves. Viens bija kāds no leģendārā horeogrāfa Džordža Balančina baletiem, otrs – balets, kas balstīts monumentālajā kantātē "Carmina Burana". Tieši sagaidot baleta simtgadi, zvaigznes sakrita tā, ka tas kļuva iespējams un tapa jauniestudējums, kurā abi darbi būs skatāmi vienkopus.

Džordžu Balančinu dēvē par 20.gadsimta pasaules izcilāko horeogrāfu, bet iegadījies tā, ka mūsu baletā visu tā 100 gadu laikā nav tapis neviens viņa darbs. Nu beidzot robs tiek aizpildīts, un skatītāji varēs novērtēt pašu populārāko Balančina baletu "Serenāde". Tā pirmizrāde bija 1934.gadā Ņujorkā, un kopš tā laika tas nav nogājis no pasaules skatuvēm. Baleta pamatā ir Pētera Čaikovska Serenāde stīgu orķestrim Do mažorā, un pats Balančins to raksturojis kā deju mēnesgaismā.

Latvijā baletu "Serenāde" iestudējusi Vikija Bromberga Psihojosa, kura savulaik pati bija dejotāja Balančina vadītajā baleta trupā. Kādēļ tieši "Serenāde" ir Balančina populārākais balets? Vikija Bromberga Psihojosa uzskata, ka viņam tajā izdevies iemiesot skaistumu, kas tuvs un saprotams ikvienam cilvēkam:

Balančina "Serenādei" jauniestudējumā sekos balets "Carmina Burana", kura pamatā ir monumentālā Karla Orfa kantāte, kas ilustrē likteņa kaprīzēm pakļautos cilvēka dzīves līkločus. Sapni redzēt mūsu baletā "Carmina Burana" Aivars Leimanis loloja jau gadus divdesmit, taču neviena redzētā horeogrāfija viņu neuzrunāja, līdz viņš ieraudzīja pirms trim gadiem Kanādā iestudēto Edvarda Kluga versiju.

Edvards Klugs stāsta, ka horeogrāfija tapa pēc Kanādas deju kompānijas pasūtījuma. Sākotnēji viņš pat apsvēra, vai to veidot, jo šķita, ka Karla Orfa darbs pats par sevi jau ir tik pilnīgs, ka tam nav vajadzīgi horeogrāfiski papildinājumi. Taču pieradis sevi izaicināt, Klugs tomēr ķērās pie darba un meklēja dialogu ar Orfu, lai varētu līdzvērtīgi pastāvēt viņa radītajā visumā:

Baleta jauniestudējuma "Serenāde. Carmina Burana" pirmizrāde būs 5.novembrī, un tā uzsāks mūsu baleta simtgades mēnesi, kas vainagosies ar krāšņu Galā koncertu 1.decembrī.