Raidījumā Pievienotā vērtība šoreiz daudz par automašīnām un nedaudz par naudas vairošanu. 

Parunāsim par elektroauto Latvijā un arī par automašīnu koplietošanas biznesu, par to, vai koplietošanas auto aizņem visas stāvvietas, vai samazina braucēju skaitu sabiedriskajā transportā un kuri ir tie, kas izvēlas izmantot koplietošanas auto.

Izteicienu par to, kas bija pirmais – vista vai ola – parakstot elektromibilitātes memorandu varēja dzirdēt daudzreiz. Jo laikam nekas labāk nepasaka to izaicinājumu, kad ir jāizlemj – sākt ar elektroauto vai ar to uzlādes stacijām. Garlaicīgā atbilde – vajag abus un vienlaikus. Bet, lai labāk izprastu, kur tieši un ko vajag, pirms dažām dienām Latvenergo, Ceļu satiksmes drošības dienests (CSDD) un kolietošanas auto nozares uzņēmumi vienojās par sadarbību. Būtībā – solījās apmainīties ar datiem un informāciju, lai uzlādes stacijas būtu tur, kur vajag lietotājiem. Dažu mēnešu laikā plānots izveidot sadarbības plānu, skaidroja AS "Latvenergo" tehnoloģiju un atbalsta direktors Kaspars Cikmačs.

Šobrīd „Elektrum” ir 26 uzlādes punkti, līdz gada beigām plānots atvērt vēl, kopā līdz 84. Vairākas uzlādes stacijas ir arī CSDD plānos, atklāj direkcijas valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Tieši infrastruktūra, kas ļauj auto uzlādēt un bez galvassāpēm braukt tālāk no braucēju puses ir vissvarīgākais. Auto koplietošanas uzņēmumam „Fitsypro” jau ir elektroauto. Par nepieciešamību izveidot infrastruktūru turpina SIA "Fitsypro" valdes loceklis Māris Avotiņš.

Interese par elektroauto tikai aug. Pēc CSDD datiem, šobrīd Latvijā reģistrētas 1040 elektroautomašīnas un gada laikā to skaits audzis par 55 %/ Un augs vēl, pārliecināts ir Lukstiņš. 

Tiktāl par elektroauto, bet ja reiz ir iespēja parunāties par koplietošanas auto biznesu Latvijā, tā ir jāizmanto! Īsais kopsavilkums – biznesam iet labi. Nav gan zināms, vai tas ir Covid-19 dēļ, kas lika vairāk novērtēt transportlīdzekli bez līdzbraucējiem, vai tas ir vienkārši tādēļ, ka arvien vairāk ļaudis labāk uz laiku iznomā auto, nevis iegādājas. Katrā ziņa koplietošanas auto lieto intensīvāk nekā mūsu katra privāto mašīnu, uzsver Avotiņš no „Fiqsy”. 

Pirkt un pārdot uzņēmumu akcijas biržā

Raidījuma noslēgumā par naudu. Šogad solījām paši eksperimentālā kārtā pētīt, kā tas ir pirkt un pārdot uzņēmumu akcijas biržā. Īsta nauda, īstas akcijas un īstas sekas mūsu lēmumiem. Pirmais solis ir gan izvēlēties kur atvērt vērstpapīru kontu, lai to visu darītu. 

Un tas nav tikai pirmais solis – tas ir arī pirmais risks. Izvēloties, kur savu akciju kontu turēt nedrīkst aizmirst – tas parasti ir maksas pakalpojums. Un var gadīties maksāt gan par konta uzturēšanu, gan par katru darījumu ar akcijām, pat ja tas nenes peļņu. Un tā ātri vien var nonākt situācijā, kad visa peļņa aiziet tikai, lai samaksātu komisijas maksas. 

Bet labā ziņa mūsu eksperimentam, kurš citādi būtu jau pašā sākumā jāieraksta kā zaudējumus nesošs, ir tas, ka „Swedbank” pagaidām vienīgie Latvijā piedāvā iespēju Baltijas tirgus akcijas līdz zināmai summai pirkt un pārdot bez komisijas maksas. 

Tā vismaz katrs veiktais darījums nenozīmē jaunas izmaksas.