Kā kara vajadzībām pielāgots vācu tirdzniecības kuģis spēja nogremdēt vienu no modernākajiem Austrālijas jūras spēku kreiseriem? Duelis Indijas okeānā 1941. gada 19 novembrī starp vācu palīgkreiseri „Korfmorāns” un austrāliešu vieglo kreiseri „Sidneja” joprojām ir noslēpumā tīts.

Šai kaujai nav bijis tālejošu seku armiju un valstu likteņos, bet toties ar to saistās neatminētas mīklas. Runa ir par divkauju, kuru divi kuģi – Austrālijas Karalisko jūras spēku vieglais kreiseris „Sidneja” un Vācu kara flotes palīgkreiseris „Kormorāns” – izcīnīja Indijas okeānā 1941. gada 19. novembrī.

Austrāliešu vieglais kreiseris „Sidneja” kaujas brīdī bija vēl pavisam jauns un, attiecīgi, moderns kuģis – tas tika nolaists ūdenī tikai 1935. gadā ar 12 lielgabaliem, astoņiem torpēdu aparātiem un pretgaisa aizsardzības ložmetējiem. 19. novembrī, atgriežoties no kravas kuģa eskortēšanas, „Sidneja” netālu no Austrālijas rietumu krasta pamanīja kādu neidentificētu kuģi, un devās noskaidrot tā piederību. Kuģis izskatījās pēc civila transporta, bet patiesībā tas bija Trešā Reiha kara flotes diversiju kuģis „Kormorāns”.

„Kormorāns” patiešām būvēts kā kravas kuģis – nolaists ūdenī 1938. gadā, bet 1940. pārbūvēts par tā dēvēto palīgkreiseri. Tam nav bruņu korpusa, taču ieroču arsenāls ir diezgan nopietns – uz „Kormorāna” uzstādīti seši lielgabali, kuru kalibrs tikai nedaudz atpaliek no „Sidnejas” spēcīgākajiem ieročiem; ir arī torpēdu aparāti. „Kormorāna” uzdevums – uzturēties Dienvidu puslodes jūrās un gremdēt britu un to sabiedroto transportkuģus. „Sidneja” tuvojas „Kormorānam”, austrālieši pieprasa precīzāku identifikāciju, tai pašā laikā arvien vairāk pietuvodamies. Kapteinis Detmerss nolemj novilcināt sadursmi, cik vien iespējams, jo tuvākā distancē kara kuģa korpusa bruņas un jaudīgākā artilērija dod mazāk priekšrocību. „Sidneja” neuzmanīgi satuvinās, un jau pirmā vāciešu zalve rada pamatīgus postījumus, savukārt pirmie austrāliešu šāviņi aizlido pāri „Kormorānam”. Vāciešiem esot izdevies ātri izsist no ierindas divus no četriem austrāliešu lielgabalu torņiem, tomēr arī „Sidnejas” šāviņi beidzot trāpījuši „Kormorānam” skurstenī un mašīntelpā – tur sācies ugunsgrēks, un visai drīz vācu kuģa dzinēji bijuši pagalam. Tomēr arī „Sidneja” smagi cietusi, viens no artilērijas torņiem eksplodējis, uz klāja plosījies ugunsgrēks, un kreiseris cīņas lauku pametis. Iestājoties tumsai, vācieši vērojuši tai pusē, kurp devies austrāliešu kuģis, ugunsgrēka atblāzmu un vēl pēc kādām stundām dzirdējuši vairākas spēcīgas eksplozijas. Tikmēr viņi paši pametuši „Kormorānu” un sēdušies glābšanas laivās, iepriekš izvietojot kuģī spridzekļus. Tāda ir versija, kuru vēlāk austrāliešu izmeklētājiem pauž kapteinis Detmerss un 320 izdzīvojušie viņa komandas vīri. Austrāliešu versiju nav kam izstāstīt, jo ne „Sidneja”, ne kāds no tās 645 jūrniekiem kopš tās novembra nakts nav redzēts nedz dzīvs, nedz miris.

Kaislības ap šo nu jau pirms vairāk nekā pusgadsimta notikušo kauju tā arī negrib rimties, sevišķi Austrālijā. Austrālieši nav gatavi pieņemt domu, ka pārbūvēts tirdzniecības kuģis spējis aizraidīt okeāna dzelmē vienu no tobrīd modernākajiem viņu kara flotes kreiseriem. Viņi negrib noticēt kapteiņa Berneta neuzmanībai, nesagatavotam pietuvojoties iespējami bīstamam objektam. Izskan pieņēmumi, ka „Kormorāns” pacēlis balto karogu, bet pēc tam nodevīgi atklājis uguni; ka vācieši apšāvuši izdzīvojušos austrāliešus, ka „Kormorānam” palīdzējusi japāņu zemūdene. Pēdējais pieņēmums ir pavisam maz ticams, jo Japāna tobrīd vēl ir neitrāla valsts, bet pavisam drīz tiešām grasās iesaistīties pasaules karā, un šādos apstākļos diez vai riskētu lieki piesaistīt uzmanību. Un arī kapteiņa Detmersa un viņa komandas vainošana kara noziegumos balstās pamatā tādos argumentos, kā: Detmerss taču ir nacistu flotes virsnieks, un ikviens nacistu virsnieks ir potenciāls kara noziedznieks. Daudzi jautājumi gūtu atbildes, ja veiktos atrast vienu vai abus nogrimušos kuģus, taču tas nav izdevies nevienai no daudzajām ekspedīcijām – visus mīklu atminējumus pagaidām rūpīgi glabā Indijas okeāna dzīle.