1869.gada 22.novembrī Skotijas kuģubūves uzņēmuma dokos nolaiž ūdenī jaunu burinieku “Cutty Sark”. Šis kuģis ir pieredzējuša kapteiņa un kuģu pārvadājumu kompānijas īpašnieka īpašs pasūtījums, kas pārdomāts līdz pēdējai detaļai. “Cutty Sark” kļuva par ātrāko burinieku pasaulē. Vienīgā bēda, tas notika laikā, kad burinieki praktiski zaudēja cīņu ar tvaikoņiem.


“Cutty Sark” ir leģendārs kuģis gan nostāstu, gan ātruma rekordu, gan arī sacensību un alkohola dēļ. “Cutty Sark” patiesībā nozīmē dejojošu raganu. Tēls, kas izmantots kuģa priekšgalā, ir skotu ragana Nenija, kuru pēc dzejnieka Roberta Bērnsa darba iesauca par “Cutty Sark”. Vārds 'Sark' bija no lina darināts apakškrekls, kurā, skaidrs, ar erotisku pieskaņu, tika attēlota dejojošā ragana.

Tomēr kuģa “Cutty Sark” stāsts sākās ne ar raganām, bet ar jūrniekiem. Šo kuģi savā prātā bija uzbūvējis pieredzējis kapteinis Džons Villis. Viņš bija jūrnieku dinastijas pārstāvis, kurš jau ļoti agri kāpa pa jūrnieku karjeras kāpnēm. Lielāko daļu savas karjeras Džons Villis bija strādājis par kapteini uz tējas buriniekiem. 19.gadsimta vidus bija īpašs brīdis kuģu būvētājiem, jo ierastos buriniekus sāka izkonkurēt tvaikoņi. Buriniekiem bija savas priekšrocības tālajos reisos, kur svarīgāka par ātrumu bija kuģa kravnesība. Tvaikoņiem bija vajadzīga liela telpa oglēm, vajadzēja speciāli apmācītus mehāniķus, turpretim burinieki varēja iekraut vairāk kravas un, izmantojot spēcīgos vējus okeānā, varēja apdzīt lēnākos, bet pastāvīgi uz priekšu kustošos tvaikoņus. Tāpēc arī Džons Villis pats atnāca uz kuģu būvētavu ar piedāvājumu samaksāt 17 mārciņas par katru kuģa kravnesības tonnu, lai uzbūvētu pasaulē ātrāko un izturīgāko kliperi.

Kliperi bija fantastisks burinieku paveids. Tie bija ļoti ātri, ļoti skaisti un ļoti pārdomāti kuģi. To raksturīpašības bija smaila apdare, lai kuģim būtu labākā iespējamā aerodinamika. Tiem bija jauni korpusi, kas samazināja to apaugšanas iespējas un bremzēšanos pretestības dēļ. Kliperiem īpaši stiprināja centrālo mastu vietu, lai spēcīgā vējā tos nesalauztu. Jo parasti kuģu kapteiņi vētrā liek novākt buras, lai pasargātu kuģi no bojājumiem. Kliperu komandieri parasti saglabāja galveno buru stāvokli, jo izturīgākā konstrukcija ļāva ticēt kuģa spējai izturēt lielāku slodzi.

Savukārt Džona Villisa projekts paredzēja tik ļoti spēcīgu korpusu bezānmasta pusē, ka “Cutty Sark” kļuva par izturīgāko no visiem kliperiem. Tieši uzlabotā konstrukcija ļāva izmantot 36 buras, kuru kopējais laukums sasniedza simtiem kvadrātmetru. Kad citu kliperu kapteiņi lika vākt nost buras spēcīgā vējā, “Cutty Sark” vilka mastos visu, kas vien uz kuģa bija.

1869.gada 22.novembrī “Cutty Sark” nolaida ūdenī. Kuģis bija gatavs un tas bija brīnišķīgs. Pirmā iecere to nosaukt par “Sea Witch” izgāzās, jo izrādījās, ka kuģis ar tādu nosaukuma jau eksistē. Savukārt “Cutty Sark” nosaukums bija veids, kā saglabāt raganas tēlu un pateikt paldies prasmīgajiem skotu kuģu būvniekiem.

Diemžēl, kuģa nolaišanu ūdenī aizēnoja pirms nepilnas nedēļas atklātais Suecas kanāls. Kliperi spēja izkonkurēt tvaikoņus tik ilgi, kamēr tiem bija jābrauc apkārt Labās Cerības ragam. Līdz ar kanāla atklāšanu burinieki zaudēja pēdējo iespēju noturēties pārvadājumu tirgū. “Cutty Sark” gan uzrādīja lieliskas ātruma īpašības – virs 17 mezgliem, tomēr tas bija kļuvis par skaistu burinieku ēras norieta kuģi.

“Cutty Sark” vēl uzstādīja ātruma rekordus ceļojumā no Austrālijas uz Eiropu – ierasto 90 dienu laikā, atkuģojot 77 dienās, tomēr tā jau bija aizejoša godība. Ierasto tējas kravu vietā no Ķīnas tas sāka vadāt vilnas kravas no Austrālijas un pamazām cieta aizvien lielākus zaudējumus. Kad kuģa rentabilitāte zuda pavisam, to pārdeva portugāļu jūrniekiem.

Vēlāk tas atgriezās Anglijā ar filantropu palīdzību un ir kļuvis par kuģi-muzeju. Tomēr nelielu atgādinājumu par savu burvību “Cutty Sark” nodemonstrēja Pirmā pasaules kara laikā. Brīdī, kad britu jūrnieku tvaikoni cauršāva zemūdenes torpēda, “Cutty Sark” uz klāja uzņēma pārsimts jūrnieku un ar burvīgu spēju manevrēt atrāvās no dīzeļzemūdenes. Tas bija mazs mierinājums kuģim, kas iemiesoja skaistumu jūrā, jo kuģi no tāluma pamanīja pēc milzīgās balto buru mākoņu gubas.