2001. gada 9. jūlijā sākas Latvijas jahtas "Milda" pasaules ceļojums. Jahtas "Milda" ekspedīcija ilga aptuveni divus gadus, un maršruta garums bija aptuveni 40 000 jūras jūdžu.

Jahta “Milda” – 21 metru garais un piecus metrus platais šoneris no Rīgas devās ceļā 2001.gada 9.jūlijā un ekspedīciju apkārt pasaulei vadīja bijušais premjerministrs un uzņēmējs Māris Gailis (attēlā), kurš ceļojumu uzsāka savā 50.gadu jubilejā. Tiesa formāli ceļojums apkārt pasaulei sākās netālu no Gibraltāra 2001. gada 19.augustā, kur jahta savu ceļa līniju atkārtoti šķērsoja arī 2002. gada 21. februārī. Bet pēc 39 500 veiktām jūdzēm Latvijā jahta atgriezās 2003.gada 22.aprīlī.

“Milda” kuģojumam izvēlējās ekspedīcijas maršrutu pa ekvatora līniju rietumu virzienā, apņemot gan Horna ragu, gan Labās Cerības ragu. Ceļā tika piedzīvotas gan vētras pie Dienvidamerikas un Āfrikas krastiem, gan 24 diennakšu nepārtraukts brauciens pāri Indijas okeānam. Neizpalika arī satraukumi pirātu iespējamo uzbrukumu dēļ, kā arī “Milda” aplaupīšanas mēģinājums Mozambikā.

Todien, 2001. gada 9. jūlijā, prese Latvijā nepagurusi vēstīja par šo notikumu, jo ne katru dienu kāds no Latvijas dodas ekspedīcijā apkārt pasaulei pa jūras ceļiem.

"Doma braukt apkārt zemeslodei ir veca. Vai ikkatrs bērnībā ir sapņojis par to, bet es turpināju lolot šo sapni arī vēlāk. Padomju Savienībai sabrūkot, braucienam radās iespēja, un es nolēmu to paveikt, aizejot pensijā. Taču nolēmu, ka nav ko atlikt, un jau 1996.gadā zināju izbraukšanas datumu," Latvijas presē tolaik stāstīja Māris Gailis.

Pirmo reizi par ideju apceļot pasauli Gailis paziņoja 1998.gadā, kad nopirka jahtu “Milda”, kas vēlāk tika aizstāta ar citu kuģi, kas arī dosies ceļojumā. Divmastu šonerim tobrīd bija 12 gadu, bet vēl gadu pirms tam tas piedzīvoja pamatīgu remontu.

Kopējās remonta un pirkšanas izmaksas bija 300 000 ASV dolāru, bet pats ceļojums izmaksāja pusmiljonu. Pirms brauciena apkārt pasaulei jahta tā paša gada pavasarī sezonu atklāja ar burājumu Rīga - Hanko - Helsinki - Tallina - Rīga. Ekspedīcija, braucot apkārt pasaulei, bija iecerēta kā slavenā jūrasbraucēja Magelāna maršruta atkārtojums.

Sakarā ar jahtas “Milda” ceļojuma apkārt pasaulei sākšanu Latvijas pasts 2001. gada jūlijā, tieši uz izbraukšanas laiku klajā laida speciālu aploksni "Mildas ceļojums apkārt pasaulei" ar jahtas attēlu. Aploksnes zīmējuma autors bija mākslinieks Jurijs Šavkuņenko. Filatēlistu interesēs 9. jūlijā Rīgas Galvenajā pastā notika šīs aploksnes apzīmogošana ar speciālu, par godu šim notikumam izgatavotu pasta zīmogu.

Jahtas kapteinis bija Rolands Millers, kurš atmiņas par ekspedīciju publicēja blogā “Kapteiņa dienasgrāmata”, komandā bija arī ekspedīcijas vadītājs Māris Gailis, kapteiņa palīgi Aldis Kušķis un arhitekts Viesturs Meinarts, matrozis Oskars Stopiņš, bocmanis un mehāniķis Aldis Kaļķis, kinooperators Aivars Reinholds, ārsts Kaspars Smilga, bet par ekspedīcijas notikumu piefiksēšanu atbildīgi bija Jānis Vaišļa un kinooperators Aivars Reinholds.

Pēc atgriešanās tapa burāšanas ekspedīcijas 40 sērijas ar nosaukumu “40 000 jūdzes apkārt pasaulei.” Ekspedīcijas vadītājs sarakstīja grāmatu ““Milda” apkārt pasaulei”, kas vēstīja par ceļojuma laikā pieredzēto.

2019. gadā sludinājumu portālā parādījās ziņa, ka leģendārā jahta tiek izlikta pārdošanai, tās pārdošanas cena bija noteikta 69 tūkstoši eiro. Sludinājumā gan bija teikts, ka iespējama daļēja maiņa pret motorlaivu, vieglo vai kravas auto, bet ar piemaksu ne zemāku par 40 000 tūkstošiem eiro.

Bet no ceļotāju komandas puse jau ir viņsaulē.