Covid-19 radītā ārkārtas situācija likusi kaut uz laiku veikt korekcijas mūsu publiskajā telpā, tā mazinot drūzmēšanās iespējas un citus vīrusa izplatības riskus. Vai un kā dizains un dizaina risinājumi var palīdzēt mainīt indivīdu paradumus un sabiedrības uzvedību, raidījumā Zināmais nezināmajā vērtē Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesors Ivars Austers un dizaina studijas "H2E" vadošo dizainere un Latvijas Mākslas akadēmijas profesore Ingūna Elere.

Atsevišķos gadījumos čatboti spēj iesaistīties emocionālās sarunās

Šobrīd vairs nepārsteidz fakts, ka roboti spēj sarunāties, smieties un veikt citas darbības. Apmācītus čatbotus jeb virtuālos asistentus daudzi no mums būs izmantojuši, lai noskaidrotu sev interesējošus jautājumus par kādām precēm vai pakalpojumiem. Bet kur cilvēki, tur arī emocijas, tāpēc čatbotu nākamais izaicinājums ir spēt tikt galā ar cilvēku dusmām, skumjām un jokiem. Cik lielā mērā čatboti spēj iesaistīties emocionālās sarunās, stāsta Kultūras informācijas sistēmu centra projektu vadītājs Jānis Ziediņš.

Šobrīd valsts pārvaldē un arī privātajā sektorā parādās arvien vairāk tā saucamie virtuālie asistenti, kas pārsvarā pilda sarunu botu funkciju. Ko tas nozīmē? Ja atverat mājas lapu kādam uzņēmumam un ja tajā izlec lodziņš, uzdodot jums kādu jautājumu un aicinot palīdzēt, tad ar jums visticamāk sarunājas nevis dzīvs cilvēks, bet gan mākslīgais intelekts jeb datorprogramma. Tātad sarakstes veidā tā ar jums sarunājas, tāpēc to dēvē par sarunu botu, bet aizvien vairāk izplatīts ir apzīmējums čatbots. Galvenokārt šie čatboti tiek izmantoti, lai tie jebkurā diennakts laikā spētu atbildēt uz klientu visbiežāk uzdotajiem jautājumiem. Īpaši aktuāls tas kļuvis attālinātā darba režīmā pandēmijas laikā.

Standarta virtuālie asistenti atbild par pakalpojumiem un iestāžu darbību un nebūs tik specifiski apmācīti, lai uzklausītu lietotāja emocionālās problēmas. Tomēr, kā redzams, šīs tehnoloģijas pakāpeniski attīstās, un atsevišķos gadījumos plašākas sarunas ar botu par dzīves notikumiem ir iespējamas. Un reizēm cilvēkam ir būtiski vienkārši runāt - reizēm bots to sapratīs, reizēm ne. Ar tehnoloģijām var tikt pietiekami tālu, un noteiktās jomās tās palīdzēs, tomēr ir robeža, kurai tās netiks pāri un kas vienlaikus ir arī zināma piesardzības robeža botu lietotājiem.