Bieži vien dzirdam, ka daudz nedrošāk ir pārvietoties ar auto vai braukt ar zirga pajūgu, nekā lidot ar lidmašīnu. Aviācija ir vieno no jomām ar visaugstākajām drošības prasībām. Viens ar aci nesaskatāms tehnisks lidmašīnas bojājums var radīt veselu lērumu problēmu. Drošība aviācijā ir prioritāte, tāpēc raidījumā Zināmais nezināmajā skaidrojam, kādas tehniskas ķibeles mēdz atgadīties ikdienā aviācijā un kā tās risina apkalpe, inženieri un pašmāju zinātnieki. Stāsta kapteinis, aviācijas instruktors Artis Riekstiņš.

“Pašreizējā dinamika rāda komercaviācijā pēc gadiem 30 – 40 varētu būt bezpilota lidaparāti," uzskata Artis Riekstiņš. Viņš arī norāda, ka šobrīd pilota klātbūtne vajadzīga lidojumā, viņi ir kā auklītes, kas pieskata automātiku.

Riekstiņš arī min, ka arvien aviācijā notiek negadījumi, iemesli - 80 % ir cilvēka faktors, 20 % - tehniskā kļūme. Bieži tā ir daudzu faktoru kombinācija, kas var sākties ar sīku tehnisku kļūmi. Ļoti daudzi apstākļi. “Visi negadījumi, kas pēdējā laikā notikuši, veidojas no kļūdu ķēdītēs,” norāda Artis Riekstiņš.


Kā aviācijas drošību var uzlabot zinātnieku pētījumi? Rīgas Tehniskajā universitātē pēta, kā nano izmēra plaisas lidmašīnā var ietekmēt to drošību un kā par tām pēc iespējas ātrāk un efektīvāk ziņot. Stāsta RTU profesors, Biomedicīnas inženierzinātņu un nano tehnoloģiju institūta direktors Jurijs Dehtjars.