Ierasts domāt par to, kā tehnoloģijas maina mūsu ikdienu, bet lielas pārmaiņas pateicoties tieši tehnoloģijām piedzīvo arī aviācijas nozare. Nākotnes aviācija būs videi draudzīgāka, energoefektīvāka, ātrāka un ērtāka. Ja 20. gadsimta sākumā pasažieru lidmašīnas varēja pārvadāt vien pārdesmit cilvēku vienā reisā, mūsdienās lidmašīnu spējas ir krietni augušas un tās izmanto arvien lielāka daļa sabiedrības. Kā mainās aviācijas tehnoloģijas pēdējās desmitgadēs un cik bieži nozare iegūst tiešām pilnīgi jaunas lidmašīnas? Vai jauni lidaparāti ir kaut kas patiešām jauns, vai tikai uzlabots vecais un kādi fizikas likumi liek lidmašīnām noturēties gaisā un traukties ar 900 km/h lielu ātrumu, raidījumā Zināmais nezināmajā saruna ar kapteini, aviācijas instruktoru Arti Riekstiņu

Izmešu daudzums uz vienu pasažieri lidojuma laikā mainās atkarība no tā, cik piepildīta ir lidmašīna, gan atkarībā no tās modeļa un tipa. Vidēji var rēķināt, ka līdz pēdējai sēdvietai aizpildītā „Boeng 373” lidmašīnā tikai stundas laikā vien mēs katrs radītu 60 kilogramu CO2 izmešu. Ja lidojums ilgāks, izmešu daudzums mērāms simtos kilogramu. Aviācijas nozarē 2015.gadā kopumā vairāk nekā 3,5 miljardi pasažieru radīja 780 miljonus tonnu CO2 izmešu.

 

Kā top “Bombardier CS300" lidmašīna?

Ar ko īpaša ir jaunā nacionālās avio sabiedrības “airBaltic” lidmašīna “Bombardier CS300", kura jau no decembra gozēsies Rīgas lidostā? Runājot par vides piesārņojumu, ko radām, nevar nepieminēt tos miljonus tonnu CO2 izmešu, ko ik gadu rada aviācijas nozare. Jo lidmašīna un mūsu ceļa somas smagākas, jo lielāks degvielas patēriņš un arī siltumnīcefekta radošo gāzu apjoms. Samazināt svaru – tas ir aktuāli arī lidmašīnām. Lai noskaidrotu, kā tapusi viena no jaunākajām un vieglākajām lidmašīnām savā klasē, kas pavisam drīz sāks lidojumus no Rīgas lidostas, raidījums Zināmais nezināmajā dodas uz Kanādu, kur netālu no Monreālas atrodas „Bombardier” avio rūpnīca.