21. gadsimtā ir jauna valūta – patērētāju uzmanība. To apstiprina privātais sektors, kurā spēja noturēt patērētāju uzmanību ir tieši saistīta ar iespēju pārdot savu produktu vai pakalpojumu. Raidījumā Zināmais nezināmajā pievēršamies tādam jēdzienam kā uzmanības ekonomika un tam, kā sociālie tīkli un internets neviļus mūs padara par pircējiem.

Nav noslēpums, ka dati ir noteicošais faktors, kas uzņēmumam ļauj iepazīst savu pircēju. Taču šos datus bieži vien neapzināti radām, izvēloties no nospiest uz reklāmas rullīti internetā vai meklējot konkrētas preces dažādos interneta veikalos. Par ierakstot interneta meklētājā interesējušo vārdu, jautājumu vai produktu, informācija par mūsu interesēm sasniedz konkrētus uzņēmumus. Par patērētāju uzmanību un izvēlēm šobrīd intensīvi cīnās biznesa nozare visā pasaulē un to pēta kā Latvijā, tā arī citviet pasaulē. Plašāk stāsta Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes asociētais profesors, Latvijas Nacionālās bibliotēkas semantiskā tīmekļa eksperts Uldis Bojārs.

„Par mūsu uzmanību cīnās visdažādākās lietotnes tīmeklī, mobilajā telefonā. Tā ir mūsu vērtība, bet mēs to izdāļājam. Bieži vien to dodam prom nedomājot, kā lētu resursu atdodam,” atzīst Uldis Bojārs.

Izmaiņas reklāmas nozarē pēdējās desmitgadēs

No vienkāršiem simboliem līdz influenceriem – tik vispārināt varētu apzīmēt reklāmas industrijas attīstību gadsimtu garumā. Mainījušās ir reklāmu formas un to funkcijas, mainījies ir arī pats patērētājs, bet mūsu vidū būs ne mazums cilvēku, kas kaut reizi pieņēmuši lēmumu kaut ko iegādāties reklāmas iespaidā. Par reklāmas ietekmi uz cilvēka ikdienu un paradumiem stāsta Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes docente Marita Zitmane.

Sižetu sagatavoja Mariona Baltkalne.