Runājot par cukura diabētu, kas ir paaugstinās cukura līmenis asinīs, ārsti uzsver, ka svarīgi ir konstatēt cukura izmaiņas asinīs. Ne velti iesaka reizi gadā doties pie ģimenes ārsta un pārbaudīties – pārbaudīt cukura līmeni, holesterīnu, nosvērties, veikt kardiogrammu un aprēķināt ķermeņa masas indeksu. Visi faktori parāda veselības stāvokli kopumā.

14. novembris ir Pasaules Diabēta diena. Šī  gada tēma – sievietes un diabēts. Šāda vadmotīva izvēlei ir pamats, jo ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā ar diabētu vairāk slimo sievietes. Kāpēc tā un kas palielina risku tieši sievietēm iegūt cukura diabētu, raidījumā Kā labāk dzīvot skaidro MFD Veselības grupas galvenā ārste ginekoloģijā Ingrīda Circene un Latvijas diabēta federācijas prezidente, sertificēts ārsts-endokrinologs, medicīnas zinātņu doktore Indra Štelmane.

"Ikvienam, neatkarīgi no cukura līmeņa asinīs, dienā vajadzētu izdzert astoņas glāzes ūdens, kas ir apmēram 1,5 litri. Pēc vispārpieņemtiem principiem, dienas ēdienkartē vajadzētu būt sešām porcijām graudaugu un četrām – dārzeņu, trīs vienības piena produktu, divas - gaļas un zivs un vismazāk ir vajadzīgi tauki," atgādina Ingrīda Circene.

Sievietes var saslimt ar gestācijas (grūtniecības) diabētu, kas ir jebkuras pakāpes un izteiktības cukura vielmaiņas traucējumi, ko pirmo reizi konstatē grūtniecības laikā. Pēc Starptautiskās Diabēta federācijas datiem, pasaulē apmēram 16% grūtniecību komplicējas ar diabētu.

Diabēts ir galvenais nāves iemesls sievietēm, tāpēc šī gada Pasaules Diabēta dienas tēma ir "Diabēts un sievietes - tiesības uz veselību". Pēc Starptautiskās Diabēta Federācijas aplēsēm, pašlaik pasaulē ir vairāk nekā 199 miljoni sieviešu slimo ar cukura diabētu. Četras no desmit sievietēm, kurām ir cukura diabēts ir reproduktīvā vecumā - vairāk nekā 60 miljoni pasaulē. Ar cukura diabētu nepiedzimst, bet gan saslimst dzīves laikā!

Runājot par grūtniecēm, ārstes atzīst, ka mūsdienās jaunās māmiņas ir disciplinētas un rūpīgi pārbauda savu veselību, lai bērniņš piedzimtu vesels.

Ja cilvēkam ir diabēts, vajadzētu atteikties no balto miltu izstrādājumiem un saldinātiem dzērieniem. Lai izvairītos no cukura pārslodzes, ir jādomā par savu dzīvesveidu. Ārstes atgādina par kustību nepieciešamību un arī sabalansētu uzturu.

“Ar sporta pārtiku jābūt uzmanīgiem,” uzskata Ingrīda Circene. Tāpat sporta pasākumos grēkojam, sporta pasākumos lietojot saldinātos dzērienus. Visi gudrie pulksteņi skaita kalorijas un soļus, bet nepasaka, cik to uzņemam. Katrā ziņā fiziskā slodze būtiski mazina diabēta risku, fiziskās aktivitātes ir ļoti būtiskas.”

Izspiesto burkānu sulu raidījuma viešņas iesaka sajaukt atpakaļ ar visiem biezumiem un apēst ar karoti! Vēlams burkāniem klāt likt arī kāpostus, selerijas vai bietes – visus dārzeņus, ko var sablenderēt.