Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Saeima galīgajā lasījumā pieņēmusi Sociālā uzņēmuma likumu. Tā mērķis ir radīt labvēlīgu vidi sociālajai uzņēmējdarbībai. Likumā noteiks īpašs atbalsts uzņēmumiem, kas strādā sociālu mērķu vadīti. Taču šo uzņēmumu peļņu vajadzēs ieguldīt sociālo mērķu sasniegšanai. Likums tagad ir, uzņēmumi arī, bet, kas atšķir sociālu uzņēmumu no parastā uzņēmuma, vai šādu uzņēmum kļūs vairāk un kas tagad mainīsies to darbībā, raidījumā Kā labāk dzīvot skaidro Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas vadītāja Madara Ūlande, "Blind Art" attīstītājs Andrs Hermanis, "Humusa komandas" vadītāja Ieva Raubiško un "Owa Fashion" radītāja Natālija Jermolajeva.

"Sociālā uzņēmumā uzņēmējdarbība ir kā instrumenti kāda sociālā mērķa sasniegšanai. Latvijā darbojas ap 150 sociālo uzņēmumu. Pieņemtais likums kaut kādas lietas sakārtos, lai uzņēmumiem ikdiena ir vieglāka un ir iespēja attīstīties," atzīst Madara Ūlande.

Uzņēmēji skaidro, kādi ir bijuši viņu mērķi veidot sociālos uzņēmumus jau pirms likuma pieņemšanas.

Natālija Jermolajeva atklāj, ka pati ir 2. grupas invalīde un uzņēmumu veidojusi, lai parādītu citiem, ka invalīdi var strādāt, ka ir iespējams darboties reālā biznesā. No malas viņas uzņēmums "Owa Fashion"  neizskatās pēc sociālā uzņēmuma.

Natālija novērojusi, ka daudziem invalīdiem ir bailes strādāt, viņi nav tam gatavi, nav pieredzes tīri no praktiskā viedokļa, kā organizēt darba dienu, kā savienot strādāšanu ar ārstēšanos, kā pielāgot vienkāršiem līdzekļiem darba vietu.

„Darbs palīdz novērt uzmanību un domas no problēmām, palīdz arī socializēties,” atzīst Natālija Jermolajeva.

Andrs Hermanis norāda, ka motivācija "Blind Art" kā dizaina uzņēmumam būt sociāli atbildīgiem, veidojusies jau pirms 10 gadiem veidojot uzņēmumu. „Ikdienā radām daudz vizuālas lietas, ko cilvēki patērē un pēc tām tiecas, un ir cilvēki, kas to redz citādi – neredzīgi vai vājredzīgi. Nolēmām, ka tā būs mūsu sociālā atbildība, nevis kā labdarība, bet ar pievienoto vērtību. Mēģināt iesaistīt projektos sākotnēji, parādīt sabiedrībai, ko spēj. Radīt ko jēgpilnu. Tā tas arī sākās,” stāsta Andrs Hermanis.

Ieva Raubiško atzīst, ka sociālo uzņēmumu cilvēki izvēlas veidot, lai risinātu problēmas, jo ir mērķis, kura labā vēlas strādāt. Tāpēc arī rodas šādas iniciatīvas. "Humusa komanda" darbojas sabiedriskā ēdināšanā un strādā ar cilvēkiem, kas ieguvuši bēgļa vai alternatīvo statusu, lai palīdzētu viņiem iedzīvoties Latvijā. Viņi nejūtas droši. Lai palīdzētu šiem cilvēkiem ir vairākas darbības, kurās jāiesaistās un tas vesels sociāls komplekss.