Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Akciju sabiedrība „ Pasažieru vilciens” gada sākumā paziņoja par izmaiņām vilciena satiksmē, lai to piemērotu faktiskajai pasažieru plūsmai un vienlaikus ietaupītu naudu. Daļu reisu vairākos maršrutos paredzēts aizstāt ar autobusiem, tajā skaitā arī posmā Rēzekne – Zilupe, par ko satraukušies Latgales iedzīvotāji. Cilvēki baidās, ka maršrutu ar laiku slēgs pavisam. Kas notiek vilcienu satiksmē, pēc kādiem principiem tiek veikta vilciena un autobusu satiksmes saskaņošana, vai prioritāra ir naudas ietaupīšana vai pasažieru ērtības, par to saruna ar akciju sabiedrības „Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētāju Andri Lubānu, satiksmes ekspertu Artūru Cauni un Autotransporta direkcijas pārstāvi Egonu Āleru.

No februāra stājas spēkā pārmaiņas pasažieru vilcienu satiksmē, kuras uz pirmo acu uzmetienu var nešķist īpaši lielas – vairāki mazāk populāri reisi atcelti, daži nākuši klāt, savukārt vēl citos vilcienu satiksme daļēji tiks aizstāta ar autobusiem. Tomēr atsevišķas pārmaiņas, galvenokārt reģionos, sabiedrība uztvērusi ļoti jūtīgi, jo īpaši tāpēc, ka tās, iespējams, ir daļa no plašākas politikas maiņas pasažieru vilcienu pārvadājumu jomā un arī reģionālās attīstības politikas neveiksmju cēlonis. 

"Kādā mērogā būs pieejami pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu, ir atkarīgs no iedzīvotāju skaita, no viņu pārvietošanās paradumiem, kā arī no valsts budžeta iespējām atbalstīt sabiedrisko transportu ar  finansējuma,” komentē Lubāns.

Viņš norāda, ka uzņēmums mēģina saimniekot ekonomiski un tas nozīmē arī izmaiņas satiksmes grafikā.

Artūrs Caune, vērtējot šī brīža attīstību, atzīst, ka samazinot reisu skaitu un apkalpoto maršrutu garumu, argumentācija ir - taupīsim naudu.  Viņš norāda, ka maz tiek domāts par servisa līmeni un pašu pakalpojumu, lai tas būtu interesants ne tikai līdzšinējam dzelzceļa vai autobusa lietotājām, bet piesaistītu jaunus pasažierus.

"Tā ir arī attieksme, morālā attieksme, valsts attieksme un es uzskatu, ka tie ir ļoti svarīgi lēmumi, kas jārisina mazliet savādāk, ne tikai ņemot vērā noslodzi. Par laukiem ir jādomā, jo lauki ir latviešu sirds un dvēsele,” emocionāli pieņemtās un paredzētās izmaiņas vilcienu satiksmē komentē Latgales tūrisma asociācijas vadītāja Līga Kondrāte. Viņa norāda, ka arī autobusi reisu skaits ir samazināts līdz minimumam un vilcienu satiksme reģionā nepieciešama un svarīga, lai nokļūtu ne tikai uz Rīgu, bet kaut vai no Zilupes uz Ludzu vai kādu lauku staciju.

Stāstot par savu personisko pieredzi, braucot ar vilcienu no Rēzeknes uz Zilupi, Lubāns norāda, ka šajā posmā braukuši ļoti maz cilvēku.

Valkas mērs Vents Armands Krauklis norāda, ka Latvijas pasažieru vilcienu kustības grafiks bija sinhronizēts Igaunijas vilcienu kustības grafiku, lai varētu doties tālāk uz Tallinu. Viņš arī bilst, ka iedzīvotājiem nebūtu tik svarīgi, vai brauc ar autobusu vai vilcienu līdz kādai vietai, bet, svarīga vilcienu kustība ir, domājot par tūristiem, tūristu grupām un attīstot projektus kopā ar igauņiem ar domu, ka cilvēks var iekāpt vilcienā Rīgā un doties līdz pat Tallinai. Šīs ieceres ir jāaizmirst, atzīst Krauklis.