13. jūlijā LNMM izstāžu zālē “Arsenāls” ar lekciju "Trauksme mākslas spārnos" viesosies mākslas vēsturnieks, kritiķis, kurators un dizainers Jānis Borgs, sniedzot padziļinātu ieskatu gleznotājas Maijas Tabakas daiļradē.

„Maijai Tabakai, līdz ar viņas darbu neparastumu, bija disidentiska aura, viņa nebija izteikta disidente. Bet aura piemita, vai skatītāji ar to bija apveltījuši, un tā uz viņu sāka lūkoties varas pārstāvji, ka viņa ir savādāka, it kā nepareiza, it kā neatbilst jēdzienam padomju māksliniece. Neteiktu, ka viņa uz to tiecās, viņa vienkārši bija spilgta personība," raidījumā Kultūras Rondo par mākslinieci stāsta Jānis Borgs.

„Iespēja bija unikāla un pretēji cerētajam palika vienreizēja,” par Maijas Tabakas viesošanos un personālizstādi Rietumberlīnē bilst Jānis Borgs.

Šobrīd Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē "Arsenāls" aplūkojama ekspozīcija “Maija Tabaka un Rietumberlīne”. Izstādes iekārtotāji to raksturo kā 1979. gada gleznotājas personālizstādes interpretāciju, cenšoties ar laika distanci atgādināt par mākslinieces pirmajiem starptautiskajiem panākumiem.

 

Viņas laiks iesākās padziļā totalitārisma "kastē", kuras vāks tik tikko sāka vērties. Tur arī izgaismojās Maijas Tabakas "fenomens" - gleznotāja, kas konsekventi uzstāja uz radošas brīvības tiesībām un suverenitāti jaunradē. Ne katrs mākslinieks bija šādi principiāls.

Kopš Latvijas populārākās mākslinieces Maijas Tabakas (1939) uzturēšanās Rietumberlīnē 1977.–1978. gadā un viņas apjomīgās 1979. gada personālizstādes “Maija Tabaka (Riga). Bilder 1962–1978” pilsētas kultūras dzīves epicentrā Betānijas mākslinieku namā (Künstlerhaus Bethanien) vācu mākslas kritiķi gleznotāju vēl aizvien turpina dēvēt par “paradīzes putnu”. Ierodoties tur, Maija atstājusi tik lielu iespaidu gan ar savu efektīgo tēlu, gan spožo glezniecību, ka jauniegūtie draugi viņu bija nosaukuši par “padomju grāfieni”. Rietumberlīnē pavadītais laiks māksliniecei no toreizējās Padomju Latvijas bija necerēta un vienreizēja iespēja izrauties pasaulē un sajust “vēju zem spārniem”.

Saruna par meistares iedvesmas avotiem, impulsiem, iespējām, noskaņām un gleznām, kā arī par to, kā Maija Tabaka allaž gājusi pretī noteiktam mākslas ideālam ar paceltu galvu, nekad nezaudēdama personīgo "es".