„Manā dzīvē vēl nebijis piedzīvojums,” – tā atzīst tekstilmākslinieks Egils Rozenbergs, kura divu gobelēnu skices pārtapušas liela izmēra tekstilmākslas darbos, austas Parīzes un Bovē manufaktūrā.

Aprīļa sākumā slavenajā „Mobilier national” gobelēnu manufaktūrā Parīzē notika Egila Rozenberga gobelēna „Refleksijas – pārdomas” svinīga pabeigšana un nogriešana no stellēm. Latvijas simtgades programmas ietvaros abi Rozenberga darbi šovasar pirmo reizi tiks rādīti Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā kopā ar citiem Francijas gobelēnu manufaktūrā pēdējos 10 gados tapušajiem mūsdienu gobelēniem.

“Kopā ar visu konkursu būs četri gadi, pati aušana aizņēma divarpus gadus,” gobelēna tapšanas ilgumu atklāj tekstilmākslinieks Egils Rozenbergs un uzsver, cik unikālu pieredzi ieguvis, sadarbojoties ar Francijas manufaktūru audējām.

“Tā ir vienreizēja pieredze. Bija vairākas reizes jābrauc saskaņot toņus, sākumā vajadzēja skaidrot, ko domāju ar šo darbu. Tas bija interesanti. Viņiem ir sava vēsturiski nostabilizējusies tehnoloģijā un domāšana, ar to bija jārēķinās,” atzīst Egils Rozenbergs.

2015.gadā Egils Rozenbergs piedalījies Francijas Kultūras ministrijas rīkotajā gobelēnu metu konkursā, kurā guva iespēju izaust savu darbu kādā no Francijas gobelēnu darbnīcām. Tas bija konkurss uzaicinātiem māksliniekiem, tāpēc, pirms aicināt Rozenbergu piedalīties, Francijas pārstāve bija ieradusies Rīgā un iepazinās plašāk ar Latvijas mākslu, ar Rozenberga darbiem.

Iepazīstinot ar darbiem “Refleksijas”, Rozenbergs atklāj, ka viņu vienmēr interesējušas senās civilizācijas, kāda informācija caur māksla darbiem nonākusi līdz mums.

“Man radās ideja darbus balstīt uz kultūras mantojuma, mēģināt pateikt, ka dzīvojam laikmetā, kurā varam saņemt informāciju par civilizācijām, kas radījusi tik brīnišķīgas mākslas vērtības. Un ko mēs atstāsim, ko mūsu laiks atstās aiz sevis,” norāda Rozenbergs.

“Man bija satraucošs brīdis redzēt, kā audējas interpretējušas manu darbu. Kad taisu skices, visu uztveru savādāk. Darba procesā daudz mainu un interpretēju, skice man ir pamats, pie kā turēties,” atzīst mākslinieks.

Rozenbergs uzteic audēju augsto profesionālismu, ka viņas spēj ne tikai precīzi atainot krāsu nianses un kolorītu, bet arī krāsu īpatnības un faktūras. Var pat just krāsu materialitāti izaustajā darbā. Tāpat interesanti bijis tikšanās reizēs vērot pašu darba procesu, kas atšķiras no mums ierastā aušanas procesa.

Francijā rūpīgi izturas pret kultūras mantojumu un pret senajām aušanas tradīcijā, kuras ir piecus gadsimtus senas, franči tās izkopuši un atzinuši par saglabājamām.

Egils Rozenbergs ir pirmais ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas valstu mākslinieks, kura darbu skices īstenotas lielformāta gobelēnos Francijā. Abi izaustie gobelēni „Refleksijas – pārdomas” vispirms būs skatāmi Rīgā, taču pēc tam atgriezīsies Francijā un tiks izmantoti valsts prezentācijai.