Jautājums par 80 miljoniem eiro, ko valstij var nākties ieguldīt uzņēmumā “airBaltic”, tiks skatīts atsevišķi no nākamā gada valsts budžeta. Par to pirmdien, 9.novembrī, vienojās Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcija un premjere Laimdota Straujuma (“Vienotība”).

Šādi iecerēts rīkoties, lai nekavētu 2016.gada valsts budžeta pieņemšanu. Turklāt tas atturēšot no situācijas tālākas saasināšanās. Nacionālā apvienība vēl nav pateikusi skaidru atbalstu šai pozīcijā. Arī "Vienotībā" nav vienprātības, ka šis ir pareizākais risinājums.

Situācija ar "airBaltic" nedrīkst apdraudēt valsts budžeta apstiprināšanu, tāpēc tiek rosināts balsojumu par 80 miljonu lielo valsts aizdevumu lidsabiedrībai izdalīt no budžeta. Premjere pirmdien tikās ar koalīcijas partijām, lai par šo jautājumu lemtu.

Savukārt valdības izvēlētais Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" finanšu investors Ralfs Dīters Montāgs-Girmess preses konferencē informēja par saviem plāniem.

Politologs Ivars Ījabs uzskata, ka šobrīd koalīcijā notiekošais ir cīņa par ietekmi un koalīcijas partneri izmanto "Vienotības" vājumu un sastrādātās nebūšanas. Ījabs uzskata, ka nevajadzētu domāt par milzīgiem koruptīviem darījumiem, bet problēma ir valdības vadītājas komunikācijā par jautājumiem, kas saistīti ar nacionālo aviosabiedrību.

Aviācijas eksperts Tālis Linkaits atgādina, ka valsts viena pati nedrīkst vairāk ieguldīt "airBaltic", to paredz Eiropas Savienības konkurences noteikumi. Ieguldījumi jāveic kopā ar privāto investoru un uz tādiem pašiem noteikumiem, kādi ir privātam investoram. Tas bija viens no iemesliem, kāpēc arī "airBaltic" tika meklēts privātais investors.

"Būtu problemātiski no valdībā pieņemtā lēmuma atkāpties. (..) Lēmums ir pieņemts, tas varbūt nav labākais un jaukākais, un valstij izdevīgākais, bet tāds, kādu šajā situācija varējām pieņemt. (..) No tā atkāpties, tie būtu milzīgi zaudējumi," uzskata Linkaits.