Hei, apstājies un ieklausies! Vai tu zināji, ka janvāris ir īstais tievēšanas mēnesis – tā ir.

Un nē, es negāju pie dārgiem uztura speciālistiem, bet izlēmu izmēģināt slaveno Stokholmas diētu!

Ir pagājis tieši viens gads, kopš es biju uzticīgs Stokholmas diētai, kamēr biju uzticīgs, viss bija kārtībā, bet nu paslīdēja kāja…

Stokholmas diētu reklamē aktieris Imants Strads, aktrise Evija Krūze un horeogrāfs Agris Daņiļēvičs.

Stokholmas nosaukums, slavenības reklāmās un agresīvs mārketings – tie ir vaļi, uz kuriem balstās Stokholmas diētas popularitāte. Bet Atvērto failu savāktā informācija liek domāt, ka aiz brīnumainus panākumus sološās diētas slēpjas prasta naudas pelnīšanas mašīna, kas balansē uz likumu robežas. Speciālistiem par pārsteigumu, apšaubāmās diētas piedāvātājs Latvijā tagad ir reģistrēts kā ārstniecības iestāde. Kā tas bija iespējams? Un kā darbojas Stokholmas diētas bizness, skaidrojam raidījumā.

 

Tievēšanas programma radīta pirms desmit gadiem. Un jau pirmsākumos tā piesaistīja dažu mediju uzmanību. Reklāmās redzamo cilvēku pārsteidzošās „pirms un pēc” fotogrāfijas un vilinošie solījumi 2013.gadā diētu, kurai gan tolaik bija cits nosaukums - “NordenHealth”, pamudināja izmēģināt TV3 raidījuma “Bez Tabu” žurnālisti.

Lai saņemtu individuālo tievēšanas plānu, žurnālistei internetā bija jāaizpilda bezmaksas tests. Tieši tāpat kā tagad. Toreiz diēta bija papildināta ar rūdīšanās uzdevumiem, piemēram, pirms miega 25 minūtes jāpatur ledus paka pie kakla aizmugurējās daļas.

„Šis ir vistrakākais tajā, kas nav pareizi, sākas ar ledus aukstu vannu četras minūtes, normāls cilvēks taču cistītu var dabūt vai vēl kaut ko, viegli pateikt – tu neiekāpi ledus aukstā, tāpēc tu nenotievēji,” raidījumam komentēja dietologs Atis Tupiņš.

Iepazinies ar septiņu dienu ēdienkarti, Tupiņš tomēr to nosauca par klasisku mazkalorāžas diētu un atzina, ka īstermiņā tā kaitējumu veselībai nenodarīs. Tagad, pēc astoņiem gadiem, Latvijas diētas ārstu asociācija, kuru pārstāv arī Atis Tupiņš, kļuvusi par Stokholmas diētas oficiālo atbalstītāju.

Zili zaļi brīnumi ar “Bez Tabu” žurnālisti toreiz nenotika, viņa atbrīvojās no diviem kilogramiem. Par diētas plānu sastādītājiem informācijas nebija, tikai norāde, ka to atbalsta kāda Ziemeļeiropas veselības aģentūra. Vēlāk uzņēmuma komercpraksi vērtēja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un atklāja vairākus pārkāpumus. Pozitīvās atsauksmes reklāmās, izrādās, sniedza neeksistējoši cilvēki un pašu diētas piedāvātāju radīta biedrība.

Aiz Stokholmas diētas biznesa stāv apņēmīgs jaunietis Kristofs Blaus, kurš plašāku atpazīstamību ieguvis kā sabiedrības iniciatīvu portāla manabalss.lv līdzdibinātājs. Tagad Blaus no manabalss.lv ir prom.

Intervijai par diētu biznesu Kristofs Blaus nav pierunājams, uz Latvijas Radio jautājumiem viņš atbild rakstiski. Par diētas atbalstītāju – Ziemeļeiropas veselības aģentūru – Blaus skaidro, ka tā dibināta ar domu nākotnē izveidot platformu, kurā apvienot vietējos un ārvalstu uztura speciālistus. Tomēr ieceres palikušas „prototipa līmenī”.

Gatavojot šo raidījumu, aprunājos ar četriem cilvēkiem, kas savulaik strādājuši vai stāvējuši klāt ar Blauu saistīto diētu projektiem. Tikai viens no viņiem bija ar mieru runāt atklāti ar savu vārdu, un viņš ir Vilnis Baltiņš.