Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.
Pirms dažām nedēļām viedokļu vētru publiskajā telpā sacēla sienas gleznojums „Veltījums Džemmai Skulmei”, tas tapa uz kādas pamatskolas sienas Rīgas centrā. Uzreiz sākās skolas vecāku iniciēta parakstu vākšana par darba aizkrāsošanu – skices autoram, māksliniekam Kristianam Brektem tika pārmests, ka uz pamatskolas sienas redzami "erotiska rakstura elementi ar nāves, seksualitātes un, iespējams, arī sātanisma mājieniem, kas pārkāpj Latvijas sabiedrības ētiskās normas un tika paustas bažas par šā murāļa iespējamo ietekmi uz mazāko klašu audzēkņu garīgo līdzsvaru, uzvedību un mācīšanās motivāciju".
Ieceres virzītāji un realizētāji – fonds „Mākslai vajag telpu” – savukārt, vēstīja, ka darbs radies, iedvesmojoties no Džemmas Skulmes meiteņu tēliem, kas līdzinās bērnu zīmējumiem un kurus māksliniece savā daiļradē it sevišķi daudz izmantojusi pēdējās desmitgadēs. Arī skolas siena, pēc viņu paustā, izvēlēta apzināti, akcentējot mākslas izpratnes veidošanu jau no mazām dienām, laikmetīgā veidā mudinot bērnus iepazīties ar vizuālās mākslas mantojumu un spēcīgām latviešu mākslas personībām.
Distancējoties no konkrētā mākslas darba analīzes un izvērtējuma, šis precedents tomēr Ģimenes studiju rosināja aizdomāties par to, cik lielā mērā šis ir jautājums par mūsdienu mākslas izpratni, un arī to – vai un kā mēs, vecāki un pedagogi, esam gatavi bērniem skaidrot mākslas norises un paplašināt bērnu un jauniešu izpratni par laikmetīgo mākslu?
Raidījumā diskutē Jaņa Rozentāla mākslas skolas pedagoģe, mākslas zinātniece Baiba Guste, skolas “Domdaris” vizuālās mākslas skolotāja Līva Skane, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Psiholoģijas nodaļas vadītāja, asociētā profesore Ieva Stokenberga un ilustratore Elīna Brasliņa.
Komentējot situāciju un vecāku reakciju, Ieva Stokenberga atzīst, ka vecāku instinkts liek bērnus pasargāt no tā, kas bērnu varētu potenciāli apdraudēt.
"Mūsdienās mēs mēģinām bērnus pasargāt no kaut kā, kas viņiem nav piemērots. Te ir jautājums, kā mēs nolemjam, ko bērniem ir vai nav piemēroti redzēt. Ir skaidrs, ka pieaugušo izjūtas, ka kaut kas, ko viņi redz, ir nesaprotams, mulsinošs vai satraucošs, varētu radīt vēlmi pasargāt bērnus," norāda Ieva Stokenberga.
"Man liekas interesanti, kāpēc mūsu vēlme pasargāt izpaužas kā paslēpšana, izolācija, izvairīšanās par to runāt. Aizkrāsošana. It kā kaut ko aizkrāsojot, mēs to varētu likvidēt."
"Domāju, ka tas slēpjas mūsu prasmju trūkumā reflektēt par savām izjūtām, par to, kā es jūtos, ja kaut ko tādu redzu. Otrs - neuzticēšanās bērna prasmēm, iespējām augt un pilnveidot savu viedokli, šķirot informāciju un formulēt savu attieksmi," turpina Ieva Stokenberga.
Salīdzinot viņa min vecāku vēlmi pasargāt bērnus no vecumam nepiemērotiem seksuāla rakstura materiāliem.
"Mēs arī gribam nerādīt, noslēpt, cerēt, ka bērns neko tādu nesatiks, jo mēs esam to aizlieguši skatīties vai parūpējušies, ka mājās tā nav. Bet tas nepalīdz bērnam, kad viņš to satiek. Viņš tikai dabūs ziņu, ka par šo nevar runāt, tas ir jāmēģina noslēpt. Tas ir bīstams darbības princips, ko esam izvēlējusies, vai varam izvēlēties neturpināt," atzīst Ieva Stokenberga.
"Bīstams, jo tas, ka mēģinām noslēpt to, kas raisa mulsinošas izjūtas vai satraukumu, nerisina situāciju, nepalīdz tikt skaidrībā ar situāciju."
Par konkrētā, diskusijas raisošā mākslas darba tapšanu mākslinieks Kristians Brekte stāsta raidījumā Kultūras rondo.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (1)
Kad 90. gados no Latvijas TV ekrāniem vēlās vardarbības, slepkavību, nežēlības straumes Holivudas bērnu multenēs augām diennaktīm un visādi transformeri, daudzas mātes rakstīja uz studiju ar lūgumu pārtraukt indēt bērnu smadzenes, taču neko nepanāca. Vecmātes dzina savus mazbērnus laukā no dzīvokļiem, lai spēlējas sētā. Taču, tai pat laikā, Krievijas daudzsēriju multeni “Maša un Lācis”, kas Rietumeiropā festivālā bija pasludināta par labāko bērnu multenīti, Latvijā tika pasludināta par visvardarbīgāko bērnu filmu un TV ekrānos nerādīja. Laikam tāpēc, ka tur divās vietās Mašas galvā parādījās krievu tankista cepure un budjonovka. Latvijā tas ir Tabu! Man zināmās vecmātes lejupielādēja internetā šo filmiņu un rādīja saviem mazbērniem.
Kāpēc visi šie mākslinieki lien pie bērniem, bet nevēršas pie pieaugušo auditorijas? Vai vēlāk neatklāsies, ka šī izcilības Budže ir transseksuālis? Vai vēl ar kādām citādām pareizajām orientācijām. Tātad šodienas Progresīvais.
Šo sieviešu progresīvā uzstāšanās raidījumā, tikai apstiprināja, ka tieši sievietes ir vislielākās izvirtības, noviržu, seksuālo jautājumu atbalstītājas un veicinātājas. Tieši sievietes pieprasa migrāciju, jaunu asiņu pieplūdumu. Saldkaislo tēmu risinājumu. Tas tāpēc, ka katrā sievietē, vairāk vai mazāk, daba ir ieprogrammējusi mauku. Un pareizi, jo bez tā cilvēce jau sen būtu iznīkusi. Bet problēma tā, ka šai zaņķī arvien vairāk tiek ievilkti bērni. Lai zem kādiem progresīviem saukļiem tas arī nenotiktu. Un šodien, izmantojot progresīvās tehnoloģijas, šie procesi notiek tik strauji un mūsu bērni tā priekšā tik neaizsargāti....
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X