Šobrīd cilvēkiem ir tendence lietot uzturā cukurotus ēdienus. Lai ēdiens labāk garšotu, netiek taupīta arī sāls. Kā pārmērīgs cukura un sāls patēriņš ietekmē bērnu veselību un kuros produktos to ir visvairāk, skaidrojam Ģimenes studijā. Diskutē Latvijas Lauksaimniecības universitātes Inženierzinātņu doktore pārtikas zinātnē Ilze Beitāne, zobu higiēniste Elita Zvejniece un bērnu endokrinoloģe Jurgita Gailīte.

Cilvēks ir tendēts uz saldu, tieksme pēc saldā ir un būs vienmēr. Tomēr mūsdienās rūpīgi vajadzētu pārdomāt saldā lietošanu, atzīst speciālistes raidījumā Ģimenes studija.

Bērna pirmajā dzīves gadā iesaka vispār atturēties no cukura uzturā, lai viņš pierastu pie īstajām garšām. Uzlabot ēdienu ar sāli un cukuru vajag ar laiku. Citādi var rasties atkarība.

Esam samaitājuši savas garšas kārpiņas, pieradinājuši pie stiprām garšām, tāpēc ēdiens bez sāls un cukura liekas negaršīgs. Pirmo bērnu vecākiem izdodas no neveselīgiem našķiem atturēt ilgāku laiku, ja ģimenē ir vecāki bērni, jaunākie pie našķiem ar garšas uzlabotājiem tiek daudz ātrāk.

Cukurs ir galvenais kariesa izcelsmes avots. Līdz trim gadiem veciem bērniem norma būtu divas trīs tējkarotes cukura dienā. Speciālistes aicina vecākus pārdomāt par uzlabotu (saldinātu) piena produktu lietošanu agrīnā vecumā bērniem. 

Latvijas Lauksaimniecības Universitātes asociētā profesore Daiga Kunkulberga telefonintervijā skaidro, ka pētījuma dati rāda, ka jaunieši lieto sāli vairāk nekā ieteicams. Vidējais patēriņš ir 7,1 g, ieteicamais – līdz 5 g. Iemesls - īsti nepadomājam, cik daudz sāls varam uzņemt ar produktiem. Piemēram, čipsiem. Bet pamatā sāls avoti ir maize un graudaugu produkti, gaļa un gaļas produkti, arī siers.