Raidījuma skanēšanas laikā aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.
Dzimumneitrāla audzināšana ir bērna audzināšana tādā vidē, kas neuzspiež dzimumu stereotipus vai uzvedības normas, kuras sabiedrība iedomājas par atbilstošām vienam vai otram dzimumam. Kādas ir šādas audzināšanas maigākās un radikālākās formas un kādas iespējamās sekas, skaidrojam raidījumā Ģimenes studija. Raidījuma viesis: Sociālantropoloģijas doktorante no Rīgas Stradiņa universitātes Diāna Kiščenko, kognitīvi biheiviorālā terapeite Inese Lapsiņa, divu dēlu mamma, juriste Dace Kavasa un tētis, biedrības „Tēvi” pārstāvis Gatis Smidrovskis.
"Stāsts nav par dzimumu, bet par to, ko mēs kā sabiedrība domājam, kā jāuzvedas sievietei un vīrietim, zēnam un meitenei. Precīzāk tulkojot no angļu valodas, būtu teikt dzimtes neitrāla, nevis dzimumneitrāla audzināšana. Mēs nerunājam par bioloģisko," skaidro Diāna Kiščenko, norādot, ka tā ir vairāk runa par ‘vecākošanas” praksēm, kuru diapazons ir plašs.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (10)
1) Viens, ja māte audzina zēnu dzimumu neitraāli , tad par ko sautraukties, ka to brīžiem nosauc par meiteini Tad jau līdzsvars ir panākts. Par ko satraukties?
2) Otrs, no raidījuma sapratu, ka uzvedību vēlāk ( dzimuma izvēli ) noteiks tas , kādu informāciju iedod bērnībā , tātad kādas gŗamatiņas, lelles vai mašīnas utt. Tad sanāk, ka homoseksuāls cilvēks top no bērnībā saņemtās informācijas? Paši homoseksuāli gan to noliedz.
Diemžēl raidījums neveiksmīgs. Speciālisti neieviesa skaidrību, vēl vairāk samudžināja un radīja neskaidrību par tēmu. Būtu jauki, ja būtu vēl kāds raidījums ar citiem speciālistiem, kur šo skaidrotu. paldies.
Mēs varam iedot puikam traktorus un meitenei lelles, taču meitene var izvēlēties spēlēt ar lellēm nevis ģimeni, bet gan kariņus, un puika var iedot traktoriem vārdus un spēlēt ģimeni. Un otrādi. Vai nedrīkst puikam dot lelles, lai viņš ar tām varētu izspēlēt aktīvu piedzīvojumu stāstu par karaļiem un bruņiniekiem?
Tātad, galvenais jautājums ir, kurā brīdī mums būtu jāsaka bērnam "Stop! Tā puikām/meitenēm nepieklājas rīkoties, bet ja tev iekšā ir tieksme, kas tevi visu laiku urda tā darīt, tad tev šo tieksmi ir jāapspiež vai arī jāsāk tēlot, ka tev šādas tieksmes nav."
Protams, nav jāiet galējībās. Cilvēkiem ir daudzas destruktīvas tieksmes, kurām nevajadzētu ļaut pilnu vaļu. Jāskatās katrs gadījums individuāli un jādomā kritiski un konstruktīvi. Jāsaprot, kur un, galvenais, KĀPĒC liekam robežas - vai tikai tāpēc, ka sekojam kādām tradīcijām un nerakstītām normām, vai arī tāpēc, ka gribam novērst tiešām destruktīvu rīcību.
- kāds mērķis ir šādai audzināšanai?
- vai jūs paši savās ģimenēs gribētu lai jūsu "otrā pusīte" no rīta mostoties nevarētu izšķirties, kas tad viņi šodien būs?
- no kurienes tad mums radīsies bērni?
P.S. Lūdzu neuztvert manus jautājumus līdz vienkārši: vīriešu un sieviešu darbiem, profesiju izvēlei vai ģērbšanās stilam. Mēs visi nākam no savas bērnības un tikai mūsu pašu rokās ir savaldīt to pārdzīvojumu, ko iespējams, esam piedzīvojuši no vardarbīga tēva, vai histēriskas mātes. Audziniet savus bērnus mīlestībā un nesekojiet viltus praviešiem, padarot bērnus par ķīlniekiem! Mums katram šajā pasaulē ir sava vieta!
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X