Rīgas pilsētas teātris un tā afišas 18. – 19. gadsimta mijā. Pārlapojam unikālo afišu kolekciju un izzinām, kādi iestudējumi un koncerti priecējuši turīgos rīdziniekus un kādi slaveni mūziķi viesojušies teātrī. Raidījumā Grāmatai pa pēdām spriežam arī, uz ko publika gāja vairāk – uz Vāgnera mūzikas koncertiem vai blusu cirku.

Vai zinājāt, ka arī afišas var lasīt kā grāmatu? Veidojot šo raidījumu, tādus pamatīgus afišu sējumus arī apskatīju. Tajos rodama bagāta informācija par iestudējumu vai koncertu, par māksliniekiem, kas piedalās, par sabiedrību, kādai notikums domāts, un ko teātrī nekādā gadījumā neielaist. Lasot afišas, varam rekonstruēt konkrētu mūzikas un teātra vēstures posmu. Mūs joprojām  interesē 18.gadsimts, un tas ir laiks, kad publisku teātra namu atklāšana notiek daudzviet Eiropā, tai skaitā arī Rīgā.

Informāciju, ko sniedz teātra afišas, palīdz iepazīt komponiste un mākslas doktore Ilona Breģe, Jāzepa Vītola mūzikas akadēmijas profesore Lolita Fūrmane un Latvijas Universitātes Akadēmiskās bibliotēkas Rokrakstu un reto grāmatu nodaļas vadītāja Aija Taimiņa.

Saruna arī ar mākslas vēsturnieku, heraldikas, mākslas un arhitektūras pieminekļu restaurēšanas speciālistu Imantu Lancmani, jo vēstījums par Rīgas pilsētas teātri savā ziņā turpina iepriekšējo stāstu par Rīgas pilsētas bibliotēku, abus vieno būvmeistara Kristofa Hāberlanda veikums. Turklāt viņa raksturs un temperaments iekrāsosies teatrāls.

Ideja par teātra ēku sākta īstenot 1780.gadā, kad barona Otto Hermaņa fon Fītinghofa uzdevumā būvmeistars Kristofs Hāberlands izstrādā projektu pirmajai kapitālajai teātra ēkai Rīgā. Jau 1782.gada septembrī notiek atklāšanas vakars. Imants Lancamanis jau iepriekšējā raidījumā uzsvēra, ka Hāberlands bija avangardists. Palūkosimies, kā viņš risinājis teātra ēku Rīgā, šis vēl ir viņa radošās karjeras sākumposms.

Gandrīz gadsimtu šis teātris, kurā darbojās drāmas, operas un baleta trupas, bija Rīgas kultūras dzīves centrs. Pirmajā – 1782./83. gada – sezonā teātrim bija 120 abonementu. Tā bija izmeklēta publika.

Ilona Breģe 1993.gadā aizstāvējusi mākslas doktores disertāciju „Rīgas pilsētas teātris 1782-1863”, uz tās pamata vēlāk izdota grāmata „Teātris senajā Rīgā”. Ar Ilonu Breģi tiekamies Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejā, kur ekspozīcijā redzamas gan Rīgas pilsētas teātra afišas, gan mūzikas instrumenti, kādus 18.gs. spēlēja.

Muzeja ekspozīcijā varam skatīt teātra atklāšanas afišu, kas mūsdienu skatītāja acīm ir neliela izmēra, taču sniedz tik vērtīgu informāciju par to, ka vakars atklāts ar Lesinga traģēdiju „Emīlija Galoti” un Fogta baletu „Dejas svētki”.

Teātra afišas iesietas biezos sējumos un glabājas LU Akadēmiskās bibliotēkas Rokrakstu un reto grāmatu nodaļā. Pamatu afišu  kolekcijai licis Johans Georgs Dennemarks, viņš bijis mūziķis Rīgas pilsētas teātrī, turpinājis viņa dēls, tad afišas kolekcionējis Georgs Zigismunds Langevics. Viņa laikā katram sējumam  ievadā datējums jeb reģistrs.

Vērtīgais afišu skapis nav vienīgais avots, pēc kura var pētīt Rīgas seno koncertdzīvi. Vēl materiāli Latvijas  Valsts vēstures arhīvā un citviet. Daudziem afišās minētajiem uzvedumiem atrastas notis no iestudējumu laika un tas ir īpaši svarīgi. Savukārt tā laika kultūras apskatnieki, kuri apceļoja valstis un rakstīja par redzēto, diezgan bieži piemin Rīgas pilsētas teātri.

Vairāk par projektu šeit: