Mums patīk domāt, ka esam racionāli cilvēki, kuri pieņem racionālus lēmumus. Taču patiesībā katru mūsu lēmumu ietekmē emocijas un dažādi kognitīvie aizspriedumi. Par aizspriedumiem, kas ietekmē lēmumu pieņemšanu, veicot pirkumus, un par to, kā to izmanto e-komercijas spēlētāji, raidījumā Kā labāk dzīvot sarunājās biznesa tehnoloģiju uzņēmumu "TRY Dig Latvija" vecākais produktu dizaineris Reinis Sudrabs, biznesa psihologs Jānis Roze un e-komercijas platformas "Mozello" vadītājs Kārlis Blumentāls.

E-komercija ir viss, kas ir saistīts ar iepirkšanos internetā. Pēdējā laikā šajā jomā ir notikusi strauja attīstība, pandēmijas ierobežojumu dēļ iepirkties internetā sāka daudz vairāk cilvēku un atklāja, ka tas ir viegli, ātri un arī patīkami.

Jānis Roze skaidro, ka e-komercijas piedāvājumi darbojas uz emocijām. Cilvēkam vienmēr gribas ko pozitīvu.

"Visi šie paņēmieni ir balstīt uz emocijām. Jā, tās sauc par kognitīvām kļūdām, bet kognitīvā tur nav. Tur iesaistās vizuālais - iepakojumi smuki, labi nobildēts. Salīdzinām, kā bija internetā un kā ir, kad saņēmi to mantu, skaties, kāda ir atšķirība. Bildes ir tik sulīgas un skaistas,  viens klikšķis un tev jau piegādā," norāda Jānis Roze. "Vēl iesaistās dažādi citi paņēmieni, saucamie sociālie: "eksperti iesaka", "mūsu reitings ir augsts, mēs esam ļoti ieprasīti" - tas ietekmē cilvēku."

"Lielākā problēma ir, ka cilvēki neizdara slēdzienus - nopirka kaut ko un varētu būt kāds slēdziens - patika, nepatika, kāds bija tas process.

Lielākā problēma, ka cilvēki nopērkot kaut ko, viņi sāk pierādīt sev, ka  tas bija labs lēmums, nevis analizē. Un stāstīt citiem, un cits klausās vov, varbūt tiešām tas produkts ir tik labs, ja viņš tā cenšas iestāstīt. Sevišķi tā tendence aug, ja tā cena ir augstāka. (..) Kaut gan īstenībā visa pasākuma jēga ir, ka viņš grib pierādīt sevi, ka viņš ir izdarījis pareizo lēmumu, ka viņš ir racionāls," skaidro Jānis Roze.