Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Gada nogale tradicionāli ir lielāku un mazāku pirkumu laiks un daļa no tiem tiek veikti interneta veikalos. Attālinātai pirkšanai ir savi plusi un mīnusi. Par virtuālās iepirkšanās riskiem un ieguvumiem saruna raidījumā Kā labāk dzīvot. Studijā Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa un CERT.LV kiberdrošības eksperts Kārlis Svilāns.

"Kā reālajā dzīvē, arī interneta veikalos ir brīnišķīgas vietas, kur iepirkties un šaubīgākās vietas, kur iepirkties. Cilvēkam jāatšķir. Jācenšas ar kritisko domāšanu pieiet šai vietņu vērtēšanai, kur iegādājamies, kur atstājam naudu, kā maksājam. Tad arī viss būtu kārtībā," atzīst Baiba Vītoliņa.

Kaspars Svilāns iesaka interneta veikalu izvēlē uzticēties draugu un paziņu ieteikumiem.

"Liekas, ka daudzi cilvēki neņem vērā, ka tā jau ir tāda prakse, kā ikdienā, ka daudzi veikali ieguvuši reputāciju savām precēm, ja cilvēki runā par to preci vai veikalu. Ja tu uzzini no drauga vai paziņas, ka nopirku šādu preci no šī veikala, tas ir kā kvalitātes standarts, ka cilvēki runā par šo preci," uzskata Kārlis Svilāns.

"To var pielīdzināt interneta veikaliem, viens no ātrākiem veidiem, kā uzzināt, ka tas ir īsts interneta veikals, ka mums ir draugs vai paziņa, kas pasūtinājis tur produktu, saņēmi un ir apmierināts ar to produktu. Tad mēs iegūstam lielāku ticamību, ka tas nav krāpniecības veikals."

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Eiropas patērētāju informēšanas centrs uzsācis informatīvi izglītojošu kampaņu "Veiksmīga iepirkšanās tiešsaistē – izaicinājumi patērētājiem". Kampaņas mērķis – informēt un izglītot patērētājus par viņu tiesībām un pienākumiem saistībā ar iepirkšanos internetā, lai pirkumi būtu veiksmīgi, izgaismot biežāk pieļautās kļūdas, iepērkoties interneta vidē, kā arī uzsvērt priekšrocības, ko nodrošina iepirkšanās ES iekšējā tirgū.

Saskaņā ar PTAC datiem,- 2023. gada astoņos mēnešos no par precēm saņemtajās sūdzīibās 284 gadījumos no 735 iesniegumiem, iegādes vide bijusi internets,- biežāk pieļautās kļūdas iepērkoties interneta vidē: interneta veikala izvēle pēc lētākās preces cenas, nepārliecinās par paša veikala drošumu, tikai pēc problēmu rašanās tiek meklētas atsauksmes un sūdzības par konkrēto tirgotāju, nepārliecinās par preču piegādes termiņu u.c.

Par interneta veikaliem sūdzības PTAC lielākoties ir par nepiegādātām precēm, nenotikušiem pasākumiem, kā arī atteikuma tiesību un arī kvalitātes jautājumos.

"Atteikuma tiesības ir raksturīgākās un viens no strīdiem ir, ka cilvēki diemžēl, bet mēdz izmēģināt preces un tā pa nopietno izmēģināt. To tomēr nevajadzētu darīt. Vispārējs princips, ka mājās izmēģināt atteikuma tiesību laikā preci var tikpat, cik tu to varētu veikalā,"skaidro Baiba Vītoliņa. "Tas nenozīmē, ka tev vajadzētu ar putekļu sūcēju iztīrīt māju, tas nenozīmē, ka tev vajadzētu izspiest ar sulu spiedi biešu sulu, kura atstāj... Principā vērtība pēc tam nav vairs tai precei īsti, nav ko brīnīties, ka paprasa 50% cenas atmaksu vai vēl vairāk.

Tas ir strīds, kas būtu risināms tiesā, cik īsti precei vērtība ir pēc tam. Principā cilvēkiem jāsaprot, ka viņam ir atbildība par vērtības samazināšanos atteikuma perioda laikā. Nav jāpaņem kleita uz kāzām un pēc  divām nedēļām jāsūta atpakaļ. Tā nav normāla prakse.

Saskaņā ar Eiropas direktīvu, cilvēkam netiek noņemtas atteikuma tiesības, bet viņam jāatlīdzina zaudējumi komersantam."