Mikroshēmu ražotāju nespēja piepildīt tirgu ar savu produkciju, ir radījusi problēmas ne tikai elektronikas ražotājiem, bet arī citām nozarēm, autoindustrijai tai skaitā. Jauno auto piegāde kavējas un tas, savukārt atstājis iespaidu uz lietoto transportlīdzekļu tirgu, kurā arī strauji samazinājies piedāvājums vai mašīnas ir kļuvušas krietni dārgākas. Raidījumā Kā labāk dzīvot spriežam, ko šādā situācijā darīt tiem, ja ir vēlme vai nepieciešamība iegādāties sev jaunu vai lietotu automobili.

"Pieprasījums pārsniedz piedāvājumu," situāciju auto tirgū raksturo Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs.

Šāda situācija izveidojusies pandēmijas dēļ, ir grūti atjaunot ražošanas kapacitāti, pieprasījums visās valstīs ir pieaudzis. Tas vēl jāsaista ar to, ka auto ražotāji mikroshēmas pasūta pie pāris ražotājiem, kas nav spējīgi tikt galā ar pieprasījumu, jo viedierīces vajag arī visiem mājās, kur nepieciešamas smalkākas mikroshēmas.

"Mašīnas ir gatavas, rūpnīcā stāv, nav mikroshēmu, lai tās palaistu. Vairums ražotāju ir nonākuši situācijā, ka nevar nosaukt datumu, kad būs. Tas skar arī valsts pasūtījumus," norāda Kulbergs.

"Situācija “uzsūkties” varētu uz nākamā gada vasaru."

Ja nav jaunu mašīnu, tas radījis trūkumus arī kvalitatīvu mazlietotu auto tirgū. Tas kāpinājis cenas ap 20 % lietoto mašīnu tirgū. Plači ir iztukšoti. Labākais laiks, kad pārdot mašīnu, bet vietā dabūt grūti.

Runājot par lietoto auto tirgu, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks Jānis Liepiņš atzīst, ka labā ziņa ir tā, ka cilvēki vēlas iegādāties jaunākas mašīnas.

"Sliktā ziņa - Eiropa joprojām nav tikusi galā ar tā sauktām īpašuma tiesībām, sakārtojusi vienoto Eiropas redzējumu par odometriem. Tas nozīmē, ka cilvēkam ne vienmēr ir bijusi iespēja pārliecināties, kāds ir bijis odometra rādītājs iepriekšējā valstī," norāda Liepiņš.

"Veiklās rokas, iespējams, Latvijā, iespējams, citā Eiropas Savienības valstī, kur austrumu tirgotāji nodarbojas ar auto biznesu, viņiem patīk griezt odometrus un tā ir reālā patiesība, ar ko jārēķinās cilvēkiem."

Kulbergs mudina pirms lietotas mašīnas pirkšanas to nodot neatkarīgā servisā pārbaudei. Ja tirgotājs atsaka tādu iespēju, tad nevajadzētu pie viņa izvēlēties mašīnu.

"Vasarā bija lieli plūdi Vācija, Austrija, Beļģijā, ir jāsaprot, ka šīs "slīkoņu mašīnas" nonāk Austrumeiropas pusē, ir vilinošas. Viņas uzsūcas tirgū 4-5 mēnešu laikā. Šis ir tas brīdis, kad viņas var figurēt tirgu," norāda Kulbergs.

Iegādājoties lietotu auto, speciālisti iesaka rūpīgi auto pārbaudīt.

  • Odometra rādītāji ir tikai viens parametrs. 
  • Tāpat jāpārbauda, vai vēlamais auto nav bijis sasists, jo statistika Eiropā rāda, ka automašīna desmit gadu laikā savā dzīvē ir iekļuvusi avārijā, smagākā vai vieglākā negadījumā
  • Vēl vajadzētu pārbaudīt, vai iecerētais auto ir tirdzniecībā pieejams, vai to nemeklē policija kādā valstī
  • Tikai tad ir vizuālā pārbaude.
  • Kā arī jāpārbauda, vai auto ir pieejams CSDD tirdzniecības reģistrā. Tirdzniecības uzņēmumiem ir pienākums ievietot informāciju par katru auto, kuru pārdod, šajā reģistrā, lai cilvēkiem būtu lielāka drošība.