Raidījuma skanēšanas laikā variet sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.


Digitālā vide ir kas tāds, ko lietojam gandrīz mēs visi. Tomēr - cik viegli vai grūti izmantot digitālo vidi ir, piemēram, vājredzīgam cilvēkam? Kā sekmēt digitālās vides piekļūstamību cilvēkiem ar funcionālajiem traucējumiem, pētām raidījumā Kā labāk dzīvot. Sarunājas un pieredzē dalās iniciatīvas "Piekļūstamība.lv" pārstāvis Pēteris Jurčenko, Latvijas Neredzīgo biedrības pārstāve Vlada Hmeļevska un Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta vadītāja Dace Helmane.

Pēteris Jurčenko norāda, ka digitālā vide mums ir ļoti svarīga un tai ir jābūt pieejamai visiem cilvēkiem, arī neskatoties uz ierobežojumiem, vai tas būtu saistīts ar redzi, dzirdi, kustībām vai vecumu. Iniciatīvas pārstāvji iIzglīto un stāsta par šo, kāTestē interneta lapas un iesaka kā veidot, lai būtu pieejamās cilvēkiem ar kādiem traucējumiem.

"Kā ir viltus ziņas, ir arī viltus piekļūstamība. Tiek ieviesti risinājumi, kas nestrādā. Skatās, kas veido viltus piekļūstamību un cīnās ar to. Lai cilvēki nedomā, ja viņi uzliek kādu krāsu režīmu mājaslapā, tas visu atrisina," atzīst Pēteris Jurčenko.

Viņš min trīs argumentus, kāpēc nepieciešams nodrošināt digitālo piekļūstamību visiem:

  • Ārējās prasības (direktīvas /regulējums, kas nosaka, ka mājaslapā nedrīkst ierobežot cilvēku piekļuves pakalpojumus);
  • Ekonomiskie apsvērumi. Pieredze rāda, ka mājaslapām, kas ir draudzīgākas piekļūstamības ziņā, google ir labāki meklēšanas rezultāti;
  • Darīt labu, palīdzēt cilvēkiem. Nav tādu cilvēku, kas gribētu speciāli neērtu mājaslapu vai sistēmu veidot. Tas parasti notiek nezināšanas dēļ.

Vlada Hmeļevska ir iesaistījusies arī majāslapu testēšanā, kā arī vērtē no personiskās pieredzes.

"Labi, ka viss ir piekļūstams, ka varu saņemt to pakalpojumu internetā, ko vēlos saņemt.

Parasti tas ir tā, ka katru reizi, kad ir jauns pakalpojums, ko vēlos saņemt, nezinu, vai to saņemšu vai nē. Šobrīd  vēlētos, lai tas uzlabotos. Īpaši, ja tas ir saistīts ar veikaliem, biļešu pirkšanu, dažādiem komercpakalpojumiem, arī valsts sniegtiem pakalpojumiem - pierakstīties pie ārsta, tas ir ļoti būtiski. Labi, ka pie tā šobrīd piedomā, bet ir arī lietas, kas jāuzlabo. Dažreiz zvanu un pierakstos, jo nav iespējams. Tā ir realitāte," norāda Vlada Hmeļevska.

"Mēs esam radoši, cilvēki ar invaliditāti, tajā skaitā neredzīgi cilvēki un cilvēki ar redzes traucējumiem, šobrīd ir daudz aktīvāki, arī ekonomiski aktīvāki, pateicoties e-vides, interneta vides un fiziskās vides piekļūstamībai. Jo vairāk vidē kļūst piekļūstama, jo aktīvāki mēs esam. Kā patērētājiem mums ir vairāk iespēju iet uz darbu, gan pēc tam tērēt, gan arī ceļot un citas lietas darīt, neskatoties uz to, ka mēs neredzam, ir kustību traucējumi vai kas cits. Cilvēki ar invaliditāti ir pelnoša grupa un ekonomiski aktīva grupa," turpina Vlada Hmeļevska.

Pēteris Jurčenko uzskata, ka vispirms ir svarīga attieksme.

"Ja uzņēmumam, iestādei kopumā ir attieksme pret klientiem, ka viņiem lietotājs ir svarīgs, viņam arī piekļūstamība iederēsies uzņēmuma kultūrā un domāšanā. Ja cilvēks nav vērtība, vari taisīt kādas vadlīnijas gribi. Tas ir attieksmes jautājums," uzskata Pēteris Jurčenko.

Kā labu piemēru piekļūstamības ziņā viņš mājas lapas "manavakcina.lv" izveidi, lai arī tā tapa ātri, sliktais piemērs - "latvija.lv".