Svētkiem sitot augstu vilni, viegli aizmirst, ka varbūt tepat blakus ir kāds, kuram nemaz nav viegli un kurš tikai izliekas stiprs. Kā pamanīt, uzklausīt un palīdzēt krīzes brīdī, vērtējam raidījumā Kā labāk dzīvot.

Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa  116111 Uzticības tālruņa konsultante Marija Sorokina atzīst, ka no zvaniem, ko saņēma svētku laikā no pusaudžiem, no jauniešiem, sajutusi bezspēcību, ko darīt, kā rīkoties. 

"Es esmu viens, es esmu nosodīts, jo neesmu saņēmis tādas atzīmes, kādas vēlās vecāki. Vecāki kaut aizbraukuši," stāsta  Marija Sorokina.

Viņa vērš uzmanību, ka bērni it sevišķi gaida atzinību, mīlestību, pat iedrošinājumu un apliecinājumu, ka viņš tomēr ir labs. Ne vienmēr viņš to saņem.

"Šis bija tāds bēdu stāsts, ka nekas nav mainījies svētku laikā, viņi nav saņēmuši šo atzinību," bilst Marija Sorokina.

Viņa atzīst, ka no uzticības tālruņa darbinieku puses ir svarīgi uzklausīt un arī iedrošināt runāt, jo ir tik daudz baiļu, daudz pārmetumu.

"Maziem solīšiem mēģinām, ka droši vari runāt," stāsta Marija Sorokina.

Zvanot uz uzticības tālruni, saņēma nedalītu uzmanību bez nosodījumiem un pārmetumiem, ko dzird ikdienā. Savukārt uzticības tālruņa darbinieki cenšas saprast, kāpēc šis emocijas ir tik sakāpinātas, ja ir viens mājās, kā varētu palīdzēt.

Krīzes centra „Skalbes” bezmaksas krīzes tālruņa projekta vadītāja Anda Švinka piekrīt, ka svētku laikā zvanu skaits ir pieaudzis. 

"Zvana par vientulību, kas Ziemassvētku, svētku laikā vispār ir ļoti intensīva, jo visapkārt ir kņada, ir kopābūšanas laiks, gribas būt ar ģimeni, bet daudzi vientuļi, vieni. Cilvēki ir vienu, bet arī lielās ģimenēs jūtas vientuļi," atzīst Anda Švinka.

Vēl viņa min, ka cilvēki zvanījuši par akūtām krīzēm, ka noticis kaut kas un cilvēks juties apjucis, dezorientēts. šokēts un viņam nepieciešama palīdzība. Tās var būt pavisam ikdienišķas lietas: cilvēki zvana, jo ir šokēti par to, kā mediķi izturas pret kādu viņa tuvinieku, vai izsaka savas bailes par balstvakcīnu. Situācijas ir dažādas, cilvēki zvana arī par to, ka nevar aiziet uz veikalu nopirkt cukura paku, un tā ir viņa problēma; vai nezina, kā sazvanīt interneta pakalpojumu sniedzēju, lai redzētu Vecgada uzrunas. Arī vardarbības tēma ir aktuāla zvanos.

Sociālā projekta "Sonido" dibinātāja un vadītāja Inga Muižniece arī atzīst, ka decembrī pieaudzis zvanu skaits. Projekts "Parunāsim" ir kā sarunu draugs un nesniedz psihologa konsultācijas. Par covid vairs tik daudz nerunā, joprojām cilvēki jūtas vientuļi un daudz vairāk saņem drosmi par to runāt.