Izlidošana kavējas jau vairākas stundas. Vieni pasažieri satraukti zvana pa tālruni un mēģina glābt, kas glābjams, citi apmierināti smaida. Traki vai? Nē! Viņi labi zina savas pasažieru tiesības. Par ko tad viņi tā priecājas, raidījumā Kā labāk dzīvot skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju konsultāciju un sūdzību departamenta direktore Dace Artmane un Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abašins.

"PTAC sūdzību skaits par lidmašīnu kavēšanos audzis – cilvēki ir kļuvuši informētāki, kā arī aktivizējušās prasību aģentūras, kas sniedz palīdzību, lai cilvēki varētu saņemt kompensācijas," atklāj Dace Artmane.

Pasažieru tiesību minimumu nosaka Eiropas Parlamenta un padomes regula. Tur norādīts, kādas ir iespējas, ja lidojums ir atcelts, kavējas vai ir atteikta iekāpšana.

  • Ja lidojums kavējas vairāk nekā divas stundas, aviokompānijai jāpiedāvā aprūpe – ēdināšana samērīgā attiecībā pret gaidīšanas laiku, bezmaksas divi telefona zvani, divas e-pasta ziņas, ja nepieciešams
  • Ja lidojums ir nākamajā dienā, jānodrošina viesnīca un transports līdz izmitināšanas vietai.
  • Ja lidojums kavējas vairāk nekā piecas stundas, pasažieris var izvēlēties, vai viņš atceļ rezervāciju un prasa naudu par biļetēm, vai arī prasa alternatīvu reisu, ja to var nodrošināt.
  • Attiecībā uz kompensācijām, lai arī regula to neparedz, bet saskaņā ar ES tiesas spriedumu, ka pasažieris nonāk galamērķī vēlāk nekā trīs stundas pēc paredzētā laika, var prasīt kompensāciju. Tās apmērs ir atkarīgs no lidojuma attāluma. Aviokompānija ir atbrīvota no kompensācijas izmaksas, ja var pierādīt, ka lidojums ir kavējies vai atcelts ārkārtas apstākļu dēļ.
  • Vienkāršie ārkārtas apstākļi ir laika apstākļi, putna sadursme ar gaisa kuģi, ja nepieciešama kādām pasažierim nolaišanās veselības stāvokļa dēļ. Atsevišķos gadījumos aviokompānijas darbinieku streiks var būt ārkārtas apstākļi, bet visbiežāk streiks nav ārkārtas apstākļi un pienākas kompensācija.

“Katra dalībvalsts izskata sūdzības par lidojumiem, kas veikti no tās lidostām, vai no trešās valsts uz mūsu lidostām, ja pārvadātājs ir reģistrēts ES,” norāda Artmane.

Pēc lidojuma, kas kavējies vai atcelts, var vērsties pie aviokompānijias rakstveidā, var aizpildīt veidlapu, kas pieejama arī PTAC mājaslapā, vai aizpildīt veidlapu konkrētās aviokompānijas mājaslapā. Ja vispirms vēršas pie aviokompānijas, jāsaglabā dokumenta kopija. Iesniegums jāiesniedz pusgada laikā.

“Apdrošināšana spēj līdzēt atsevišķos gadījumos, īpaši, ja ir savienotie reisi. Ja reisi nav savienoti, tad kavēšanās risku apdrošinātājs nesedz. Apdrošinātājs klasiski sedz savienotos reisus,” skaidro Jānis Abašins.

Ir gadījies, ka apdrošinātājs sedz, piemēram, uzvalku vai kostīmu iegādi, ja galamērķī jāuzstājas kādā konferencē, bet bagāža vēl nav pienākusi.

Rūpīgi jāizvērtē apdrošināšana, kas nāk kā papildus bonuss. Ja apdrošināšana ir saistīta ar ceļojumu, kas pirkts tūrisma aģentūrā, nodrošinājums ir pamatīgāks.

Eiropā lidmašīnas bieži mēdz kavēties tāpēc, ka gaisa telpa ir pārslogota. To uzskata kā ārkārtas apstākļus un par to kompensācija nebūs. Tikai jānodrošina aprūpe lidostā atkarībā no lidojuma attāluma.