Noslēgusies Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) informatīva kampaņa „Esi reāls!”, kuras mērķis bija paaugstināt sabiedrības izpratni par influenceru mārketingu un veicināt kritisko domāšanu patērētāju vidū. Ko devusi kampaņā, interesējamies raidījumā Kā labāk dzīvot.

PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa norāda, ka sociālie tīkli un digitālais mārketings ir kļuvis par milzīgu industriju un cilvēki var tikt maldināti. Kampaņas laikā veiktais eksperiments liecina, ka cilvēki nekritiski izturas pret dažādiem piedāvājumiem un ir iespēja "iekrist uz dažādiem maldinājumiem un nepatiesiem ierakstiem". Tāpēc ir jāinformē par apmaksāto sadarbību, kas patiesībā ir reklāma.

"Ne jau tik daudz, ka kāds draugu veikaliņš tiek reklamēts vai vecāku bizness, daudzos gadījumos tik tiešām ir redzams, ka ietekmētājam ir apmaksāta viesnīca vai atsūtītas dažādas dāvanas, vai vēl kādi labumi saņemti. Tādos gadījumos arī nenorāda, ka tā ir reklāma," vērtē Ieva Baldiņa. 

Baldiņa skaidro, ka arī likumdošana nosaka, ka ir jānošķir reklāmas saturs no cita satura. Ja influencerim ir apmaksātas trīs naktis par brīvu viesnīcā ar domu, lai pastāsta savos sociālo tīklu kontos par šo viesnīcu, pareklamē, tā viennozīmīgi ir reklāma, un tas jānošķir.

Raidījuma “Māmiņu klubs” vadītāja influencere jeb satura radītāja Rūta Dvinska atzīst, ka ir par sakārtotu vidi šajā jautājumā, jo tā ir vienkāršāk strādāt. 

"Ja visiem ir skaidri vienādi noteikumi, rodas mazāk jautājumu. Tā ir šīs akcijas pievienotā vērtība, ka visi esam vienā laivā un darām lietas pēc vieniem noteikumiem. Turpretī es redzu piemērus, ka tā nenotiek, tas mani kā godīgu influenceri dara kreņķīgu," bilst Rīta Dvinska

Bet viņa arī norāda, ka satura veidotāji reizēm no norādes jeb mirkļbirkas par reklāmu izvairās, jo sociālo tīklu lietotāji arī ir noguruši no nemitīgām reklāmām.

Ieva Baldiņa vērtē, ka influenceru darbība sociālajos tīklos sāk uzlaboties, tāpat arī lietotāji kļūst gudrāki.

Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa atklāj, kā notiek sadarbība ar influenceriem, un skaidro cik lielu daļu reklāmas tirgus veido influenceri.