Cilvēki ļoti bieži jauc reimatismu ar reimatoīdo artrītu, kaut gan tā ir divas ļoti atšķirīgas slimības. Raidījumā Kā labāk dzīvot interesējamies par reimatoīdā artrīta izraisītājiem un jaunākajām slimības ārstēšanas metodēm.

Rīgas Stradiņa universitātes docente reimatoloģe Anda Kadiša skaidro, ka reimatoloģiju pirmām kārtām asociē ar reimatismu, bet tas attīstās apmēram mēneša laikā parasti pēc strutainām infekcijām un mūsdienās ir salīdzinoši reti sastopama slimība. Biežākais ir reimatoīdais artrīts. 

"Kaut sākums vārdam ir identisks ar reimatismu, bet pilnīgi atšķirīgas slimības," norāda Anda Kadiša. 

Tā ir autoimūna precīzi nezināmas izcelsmes iekaisīga slimība, kas biežāk skar sievietes, gan jaunas, gan gados. Ārste norāda, ka sievietes kopumā biežāk slimo ar autoimūnām slimībām.

Šīs slimības rezultātā sākas progresējošs iekaisums dažādas locītas, kas var novest pie dziļiem bojājumiem, deformācijas, mazkustīguma. Tā sistēmiska slimība, kas var radīt arī iekšķīgo bojājumu.

Šīs slimības ārstēšanā medikamenti svarīgi, bet papildus būtiska arī nemendikamentozā ārstēšana, kas var samazināt  medikamentu devu vai lietošanas biežumu un palīdzēt.

Peldēšanas fantastisks sports, sevišķi iekaisuma artrīta gadījuma! Jo locītavas dobumā uzkrājas šķidrums, locītava pietūkst, audi ap locītavu sabiezē un cilvēks nevar locītavu kustināt. Savukārt ūdenī to ir vieglāk kustināt un nostiprināt.

Anda Kadiša arī iesaka izvairīties no ilgstošas skriešanas, tomēr, ja cilvēkam šī nodarbe ļoti patīk, vēlams skriet pa mīkstu virsmu, piemēram, mežu vai pludmali un izvērtēt, cik lielu attālumu izvēlas veikt.

Riteņbraukšana ir lieliska, ja pacientam ir problēmas ar gūžām, kāju locītavām, pēdām, jo braucot ar riteni, kājas nenes cilvēka svaru. Labāk braukt pa stingrāku virsmu, lai nav izteikta pretestība.

Uztura speciālists Ansis Zauers artrītu salīdzina ar ugunskuru organismā un tam var piemest malku un var arī atņemt liesmu. Tas, ko ēdam, ietekmē iekaisuma procesus.

Viena no pamatlietām, kas uztur iekaisuma procesu, ir palielināts cukura patēriņš.

Tajā pašā laikā uzturā ir daudz brīnišķīgu lietu, kas iekaisuma var mazināt. Viena no tām ir polifenoli, savienojumi, kas ir krāsainos augļos un ogās. Tāpēc speciālists iesaka ēst sezonālās ogas, palīdz mazināt iekaisuma procesus.

Tāpat palīdz omega-3 taukskābes, kas ir taukainās zivīs. Savukārt magniju organismā  var vairot ar riekstu-sēklu maisījumu, ko pievieno salātiem.

Abi speciālisti atzīst, ka būtiska nozīme ir arī D vitamīnam.