Vai lielo pavasara mājas tīrīšanu var veikt videi saudzīgi? Var! Tikai ir daži nosacījumi, lai to īstenotu. Par videi draudzīgu mājas uzkopšanu saruna raidījumā Kā labāk dzīvot.

Lai pievērstu uzmanību Baltijas jūras piesārņojumam, un tam, kā mēs kā patērētāji varam to mazināt, biedrība “Ekodizaina kompetences centrs” sadarbībā ar Vides pārraudzības valsts biroju rīko sociālo kampaņu “Tīra māja un tīra jūra”.

Ekodizaina kompetences centrs eksperte Ilze Neimane skaidro, ka kampaņa tiek rīkota, lai cilvēkus mudinātu aizdomāties par to, ka tīrīšanas līdzekļi, ko izmantojam, atstāj ietekmi uz vidi. Ir iespējams nevis atteikties no ķīmiskajiem tīrīšanas līdzekļiem, bet izmantot videi draudzīgākus un saprātīgāk.

Ilze Neimane bilst, ka pilnīgi “zaļu” jeb videi draudzīgu produktu nav, jebkas, kas ir saražots un pārstrādāts, ietekmē vidi.

“Bet noteikti varam padomāt, kā šo ietekmi samazināt. Viszaļākā prece ir tā, kas nav nopirkta, viszaļākā lapiņa ir tā, kas palikusi kokā, nevis, kas uzdrukāta uz tīrīšanas līdzekļa pudelītes. Pirmais solis ir pārdomāt, vai tik daudz sadzīves ķīmijas līdzekļu ir vajadzīgs," mudina Ilze Neimane.

Videi draudzīgākie ķīmiskie tīrīšanas līdzekļi ir marķēti ar Eiropas Savienības ekomarķējumu un tie nedrīkst saturēt 18 dažādas vielas, starp tām arī mikroplastmasa, akrīvā hlora savienojumi, fosfāti.

Radio Naba raidījuma "Nezāle" vadītāja Sanita Rībena min, ka var pirkt mazāk un rūpīgāk izvēlēties tīrīšanas līdzekļus, nākamais solis izvēlēties tikai ar ekomarķējumu.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktora vietniece Patērētāju uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa norāda, ka PTAC šobrīd vairāk pievērš uzmanību tam, lai patērētājus nemaldinātu ar ekomarķējumiem.

“Paziņojumi ir vispārīgi un brīžiem nepasaka neko.

Paziņojums uz tīrīšanas līdzekļa, ka tas ir videi draudzīgs vai dabisks, nav pamatots. Tas var maldināt patērētāju Jābūt paskaidrojumam, kāpēc produkts ir videi draudzīgs. Jāskatās arī uz ekomarķējumu,” norāda Ieva Baldiņa.

Ekomarķējumus var pārbaudīt internetā.

Baldiņa atzīst, ka zaļmaldināšanas tēma ir aktuāla visā pasaulē, aktuāli lieliem un maziem ražotājiem un uz dažādām produktu grupām.

“Pārtikas produktiem tas ir diez gan sakārtots, nepārtikas precēm, sevišķi sadzīves ķīmijai nav sakārtots. Arī savā izpētē esam konstatējuši daudzus maldināšanas gadījumus,” atzīst Ieva Baldiņa.