Pārnejā godā izdūts daudz gruomotu latgaliski voi par Latgolu, tymā skaitā ari vairuoki viesturis pietejumi. Vīns nu taidu ir viesturnīka Zigmāra Turčinska monografeja “Ziemeļlatgales “Neatkarības vienība”. Pretošanās padomju okupācijai 1946.-1954. gads”, par kurū “Kolnasātys gruomotplauktā” itūreiz stuosteis Laura Melne.

Nacionalī partizani ir temats, kuruo pīminiešona bīži raisa diskusejis. Padūmu okupacejis laika ideologiskī uzsluoņuojumi nav pagaisuši nu cylvāku pruotu, kluotyn pi tuo beidzamajā desmitgadē izguojušys ari vairuokys gruomotys, kas apzynuoti voi naapzynuoti na pīduovoj objektivu informaceju, bet vēļ vaira rauga demonizēt nacionalūs partizanu darbeibu. Partū viesturnīka Zigmāra Turčinska pietejums “Ziemeļlatgales “Neatkarības vienība”” ir cīši gaideits i vajadzeigs dorbs.

Turčinskis ir vīns nu pavysam nadaudzu viesturnīku, kurs pīsavierss nacionalūs partizanu pietnīceibai. Pyrma desmit godu izguojuse juo Zīmeļvydzemis mežabruolim veļteituo monografeja, i niu vairuoku godu garumā veiktais dorbs, pietejūt arhivu dokumentus, vuocūt mutvuordu līceibys i apsekojūt partizanu vītys dobā rezultiejīs gondreiž 600 puslopu bīzā gruomotā par pretuošonūs padūmu okupacejai nu 1946. leidz 1954. godam Zīmeļlatgolā. Leluokuo daļa gruomotā apraksteitūs nūtykumu rysynuojušīs myusu dīnu Bolvu nūvoda Tiļžys, Bierzpiļs, Baļtinovys, Ruguoju pogostūs, kai ari Rēzeknis nūvoda Nautrānu pogostā.


Dzejneica Anna Rancāne par itū gruomotu sacejuse, ka tū varātu skaiteit kai vysaizraunūšuokū romanu, ka viņ aiz kotra vuorda nabyutu realu vītu i realu cylvāku liktiņu. Tam var piļneibā pīkrist. Bīži nasagoda skaiteit tik saistūšā i reizē vīgli uztveramā volūdā pīraksteitu viesturnīka monografeju. Jiutams, ka tei raksteita piec īspiejis plašuokai auditorejai. Ari cylvāki i nūtykumi apraksteiti cīši ciļvieceigi, na akademiski sausi. Cik tys vairs myusu dīnuos īspiejams, raudzeits nūskaidruot reiceibu i darbeibu motivaceju i pasauļs nav īkruosuots tik malnboltuos kruosuos.


Cīši vierteigs ir pietejuma suokumā atrūnamais izmontuotuos literaturys apskots, kas itymā gadīnī nūsaukts par “Atmiņas un traumas komunikāciju”. Tymā autors detalizāti i skrupulozi skaidroj, kai laika gaitā izaveiduojuši kolektivuos atminis prīškstoti par nacionalajim partizanim i parkū bīži viņ dokumentari pīruodami nūtykumi nasakreit ar cylvāku atmiņom. Lela problema ir ari viesturnīku mozuo interese par nacionalūs partizanu pietnīceibu, kas devs īspieju sovus dorbus publicēt i uzdūt par nūpītnim pietejumim diletantim, kam na tik tryukst pietnīceibai vajadzeigūs zynuošonu, tok dorbūs izapauž ari pošu individualuos traumys i sovstarpejī konflikti.


Zigmārs Turčinskis Zīmeļlatgolys Naatkareibys vīneibys pietnīceibai pamateiguok pīsavierss 2015. godā, i, ruodīs, ka itys, īspiejams, ir pādejais laiks, kod tū varēja dareit. Palics moz cylvāku, kas itūs nūtykumus vēļ atguoduoj, i ar kotru godu jūs palīk vys mozuok. Taišni cylvāku atminis paleidz dzeivuok izprast tū informaceju, kas atrūnama arhivu materialūs, lai ari, prūtams, kotrys atminis ir juoviertej kritiski. Autors, aprokstūt atmiņu izmontuošonu, ari vierteigi īskicej golvonuos atmiņu izmontuošonys problemys, kū ir vierteigi apsazynuot kotram, kas rauga nūsadorbuot ar pietnīceibu. Taipat vierteigi ir juo padūmi ari arhivu dokumentu izpietē. Īspiejams, taišni tik daudzpuseiga i daudzskaitleiga viesturis olūtu izmontuošona, kai ari vītu reala apsekuošona dobā ir radejuse tik lelu kluotasameibys efektu. Viesturnīks Zīmeļlatgolā nav vītejais, tok par tū moz kas līcynoj. Vīneiguo nu radzamuokūs naprecizitašu ir nalela apsamaļdeišona apdzeivuotūs vītu nūsaukumūs – vīna i tuo poša cīma nūsaukums gruomotys gaitā var byut pīraksteits atškireigūs variantūs. Tok tys nav lels breinums – kartēs i dokumentūs šaļtim vītvuordu nūsaukumi ir gryuši atšifrejami i atškireigi. Storpkaru periodā beja raudzeišona Latgolys vītvuordus “latviskot”, ari myusu dīnuos oficialuo nūsaukuma forma nu tuos, kū lītoj poši īdzeivuotuoji, mādz atsaškiert.


Lai cik saistūšā volūdā byutu raksteits pietejums, tū skaiteit nav vīgli, eipaši, ka poša esi nu tymā apraksteita pogosta, vairuoki tymā pīmynātī cylvāki ir tovi tyvuoki voi tuoluoki radinīki, labi zyni ari cytu apraksteitūs saimis i piecguojiejus. Kaidā nu interveju piec gruomotys izdūšonys Turčinskis breidynuojs, ka na vyss, kū itamā gruomotā puorskaiteisit par sovim radinīkim, byus pateikams. Tai tys eistyn var byut. Tycu, ka daudzim itī nūtykumi var izceļt gaismā skumeigys voi brīsmeigys atminis, cytim – atkluot kū jaunu par sovu dzymtū pusi i tuos cylvākim. Ir saimis, kur nacionalūs partizanu laiks izavierss par dziļu tragedeju, radinīkim nūsastuojūt kotram sovā pusē i pat fiziski izariekinojūt cytam ar cytu. Tok tys ir juozyna. Naizrunuotys i varbyut pat jaunuokajai paaudzei naizzynuotys traumys tikai veidoj jaunys problemys, na rysynoj asūšuos. Zigmāra Turčinska monografeja ir lobuokais veids, kur izzynuot konkretu, puorbaudeitu informaceju, na ļautīs baumom, spekulacejom i interpretacejom.