Raidījuma skanēšanas laikā varat sazināties, sūtot Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.
Atgriežamies pie temata par lidsabiedrību "airBaltic": kā vērtēt līgumu ar "Lufthansu", ka viņi tiks pie mūsu lidsabiedrības akcijām un vietas uzņēmuma padomē par 14 miljoniem. Valdības vadītāja Evika Siliņa jau sacījusi, ka tomēr jārēķinās ar tālākiem ieguldījumiem aviokompānijā. Cik labs un izdevīgs ir vai nav šis līgums abām pusēm, ko varam sagaidīt tālāk? Krustpunktā analizē ekonomisti Guntars Vītols un Jānis Ošlejs, kuri iepriekšējā diskusijā demonstrēja izteiktu viedokļu dažādību par "airBaltic" situāciju; finanšu konsultāciju kompānijas "Prudentia" partneris Ģirts Rungainis, ieguldījumu pārvaldes uzņēmuma "INVL Asset Managment" vadītājs Andrejs Martinovs un Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (18)
Tātad:
1) Ošlejs: ārējs, profesionāls pircējs novērtējis akcijas. Drīzāk gan nevis novērtējis akcijas, bet ieraudzījis iespēju par sviestmaizi iespiesties slīkstošā kompānijā, kas gatava uz jebko, lai dabūtu naudu.
2) Ošlejs: LH padomē pieskatīs vadību un dos padomus, kā profesionāli pārvaldīt aB.
- kādēļ gausam tiek maksāta neadekvāta alga, ja viņš kompāniju pārvalda neprofesionāli?
- kādēļ patriektajai padomei tika maksāts, ja tā nespēja pieskatīt gausu un panākt profesionālu pārvaldību?
To, ka aB pārvalda neprofesionāli, pierāda kompānijas nespēja SĀKT PELNĪT jau padsmit gadu garumā, milzīgie zaudējumi un gausa nepildītie solījumi. Ja kompānija nespēj pelnīt ar 30-50 lidmašīnām, tā nekad nepelnīs ar 100 lidmašīnām, jo izdevumi apkopei un apkalpēm tikai pieaugs un tos jau tagad nesedz biļešu un iznomāšanas ieņēmumi.
Tas ir kā ģimenē - ja tu nevari nopelnīt pietiekoši, lai uzturētu savu un sievas auto, tad tas, ka tu vēl nopirksi mašīnas arī katram bērnam, tavu situāciju neuzlabos, bet pasliktinās.
Saldie solījumi ir vēlme vilcināt laiku, saglabāt neadekvāto algu, censties attālināt personīgo krahu.
3) Rungainis: LV ekonomika atguvusi vairāk kā ieguldījusi. Tātad, ja valsts (vai banka) dod uzņēmumam aizdevumu, lai uzņēmums varētu strādāt, tad pēc kāda laika jebkurš šāds uzņēmums var nākt pie valsts (vai bankas) un teikt: es jau esmu samaksājis nodokļus, radījis darba vietas, aizdevums tagad jānoraksta?!?!? Banka tam piekritīs un aizdevumu norakstīs? Nē! Kādēļ tam piekrīt valsts? Jo operē ar nodokļu naudu un to var atļauties kaisīt vējā - soda nebūs.
4) Rungainis: kompānija ir reāli laba, kvalitatīva, ar kvalitatīvu menedžmentu. Ošlejs taču tikko teica, ka, iespējams, neprofesionāli pārvaldīta (jo nemitīgi grimst un nevar izkārpīties!), tādēļ ļoti ceram uz LH padomiem!
5) Martinovs: LH nepiedalās bauru priekos par 14mio, jo šī sīknauda ir tikai jaunu lidmašīnu lētas pilna servisa nomas iespējas, neko vairāk LH nevajag, aB viņi stutēt negrasās un nebūs pat žēl, ja aB noslīks. Tur varētu pat būt kopīgas intereses ar gausu - nosūkt max daudz, max ilgi, ne ar ko pašiem neriskējot. Izmantotāji, nevis partneri.
6) Dubkēvičs: ja kādam ir kāds labāks plāns, esam gatavi uzklausīt. !!!! gauss + padome + valde + SM klerki gadiem saņem atalgojumu par savām neesošajām spējām un neesošajām idejām! Ko viņi tur tur sēž, ja nespēj izvilkt kompāniju?
7) Dubkēvičs: mums ir vairākas alternatīvas uz galda, tad mēs SM arī vērtēsim, kā attīstīties. Tad jums ir plāni jeb nav? Kādēļ tie labie plāni netiek realizēti, ja aB visu laiku grimst? Kādēļ visi tikai skatās gausam mutē un gāž naudu šajā melnajā caurumā?
8) Jansone: kāds labums būs valstij? Valstij labums būs tikai tad, kad uzņēmums sāks pelnīt un maksās dividendes akcionāriem kā jebkura akciju sabiedrība! Ne agrāk!
9) Ošlejs: tad, kad aB saņems 100 lidmašīnas un sāks pelnīt SASKAŅĀ AR BIZNESA PLĀNU, tad valsts saņems dividendes. Cik šādu gausa "biznesa plānu" mēs esam redzējuši pa šiem gadiem? NEVIENS no tiem nav realizējies un nesis peļņu!! Ne pirms Covid, ne pirms kara, ne pēc. Kas tieši liek tik apmāti ticēt, ka tieši šis realizēsies? Cik gadi jāgaida, kamēr būs saņemtas visas pasūtītās lidmašīnas, lai sasniegtu 100? Šobrīd ir tikai 50. Vēl 5 gadi? 10? 15? Un cik miljoni vēl būs jāiegrūž aB, kamēr šo lidmašīnu nav? Un kāda garantija, ka IPO kompānija iegūs vajadzīgos 300-400miljonus? Nulle.
10) Ošlejs: varētu būtiski samazināt šīs aviokompanijas apjomu, sabalansēt ieņ. ar izdev. un panākt, ka tā strādā ar peļņu tūlīt. Šis ir labākais teikums visā intervijā!! Varētu, BET NEDARĪSIM, jo valsts tad saņems būtiski mazākus nodokļu ieņēmumus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ekonomists!
Tātad valsts iegūs nākotnes cerības - solīto, negarantēto nākotnes lielo nodokļu ieņēmumu vārdā šī valsts atsakās no stabilas peļņas un mazākiem nodokļu ieņēmumiem šodien, bet ir gatava nemitīgiem milzu ieguldījumiem bes jebkādām garantijām!
Nabaga Ošlejs nesaprot, ka mazu, bet stabili pelnošu uzņēmumu VIENMĒR VAR PALIELINĀT, bet darīt to pakāpeniski, audzējot gan floti, gan nodokļu ieņēmumus! Turpretī, ar zaudējumiem strādājošu uzņēmumu palielināt ir neprāts, kas nes tikai arvien lielākus zaudējumus.
11) Rungainis: liels un sarežģīts uzņēmums, no kura ir atkarīga LV labklājība, ... tas ir liels privātais sektors. !! aB NAV privāts, tā ir valsts akciju sabiedrība ar privāto kapitālu! Ja tas būtu privātais sektors, tad mums tajā nekas nebūtu jāiegulda un tas jau sen būtu bankrotējis!! Un jā, valsts labklājību šis uzņēmums tiešām grauj - mums to 500-600 miljoni lieti noderētu citur.
12) Rungainis: ja cilvēkiem uz Rīgu būs jāsāk lidot caur Viļņu... Kārtējā biedēšana ar pasaules sabrukumu, ja nebūs aB. Lidosta taču paliek un nekur nepazūd! Uz Rīgu lido dažādas aviokompānijas un tās arī turpinās lidot, tieši tāpat kā uz citiām lidostām, kuras nav mājvieta savas valsts nacionālajai lidsabiedrībai! Lidostu ir daudz vairāk kā lidsabiedrību un visas ir apmeklētas! Jau tagad tiešie reisi no Rīgas ar aB ir uz nelielu skaitu galamērķu pat Eiropā un bieži izdevīgāk ir lidot ar citām kompānijām, kurām šie tiešie reisi ir.
13) Rungainis: ģeniālais gauss īstajā brīdī pasūtīja pareizās mašīnas, neizraisīja Covid un karu. Līdz Covid un kara sākumam gauss kompāniju vadīja jau 10 gadus, kļūdaini iepirka kaudzi defektīvu Bombardier, kurus nevienam nevajadzēja, un gandrīz nopirka arī rašas Sukhoi, tikai viņu laikā apturēja. Tā bija viņa gudrība? Nē. Viņs haotiski pirka mēslus, lai tikai varētu izspiest valsts naudu un stāstīt, ka peļņa ir tepat aiz līkuma, tikai vēl vajag ieguldīt, un tad vēl, un vēl, un vēl.
15) Ošlejs: Star Alliance vajadzīga kompānija, kas vestu viņai pasažierus uz LH lielajām "mājām" MUC un FRA. Re nu, kādi tad tie būs Rungaiņa solītie tiešie reisi? Nebūs.
16) Ošlejs: Covid atbalstu saņēma pat kazino. Jā, tas bija stulbi un nevajadzīgi, bet lobisti un nozares ietekme nostrādāja. Bet atkal - kazino naudu saņēma vienreiz, valsts tajos neiegulda regulāri un kazino ir pelnoši, no tiem budžets saņem gan akcīzes, gan tos pašus darbaspēka nodokļus, ko maksā aB. Tikai aB kā nepelna, tā nepelna, bet cenšas sevi pasniegt kā veiksmes stāstu.
17) Rungainis: IPO tikai rudenī. Domāju, ka aB līdz rudenim bez vēl papildus naudas neizvilks.
ošlejs saka - ka airbaltic sākšot pelnīt tikai tad, ka d valsts nopirkšot jaunas 100 lidmašīnas - tikai tad būšot peļņa un nodokļi - saskaņā ar biznesa plānu - vai nav skaista pasaka ? un tik ērta mazas valsts un sašķeltas un supernabadzīgas sabiedrības apvārdošanai. Tātad runa ir par solījumiem,biznesa plāniem, nevis par ļoti konkrētiem valsts ieguldījumiem ar garantētiem ienākumiem.
Un jā ir tā, kā saka rungainis - no airbalitc ir atkarīga Latvijas labklājība un tās mums Latvijas tautai nav un nu nošīm kungu piedodiet, bet impotentām runām, ir pavisma skaidrs, ka nebūs. Jo nav spēka, kas apturēs šo valsts nozagšanas alciju. Šīs vīru runas mani pārlieicna tikai par to.
Nu pēdejais lielais maksājums gausa kunga un viņam apkārt spindzošo darboņu labklājības nodrošināšanai ir šie 571 miljoni , kurus valsts uzdāvina. "Satiksmes ministrs Kaspars Briškens un nacionālās aviokompānijas “airBaltic” vadība publiski atzina valsts atteikšanos saviem ieguldījumiem uzņēmumā tāpēc, lai iedrošinātu investorus ar stāstu, ka uzņēmuma vecos parādus neviens atpakaļ neprasīs."
Un lai mēs - nodokļu maksātāji - nodzītie vergi, būtu laicīgi sagatavoti jauniem maksājumiem - siliņa mūs laipni brīdina , ka būs vajadzīgi jauni valsts ieguldījumi , tai skaitā, lai par kārtējo laupīšanas akciju celtu algu gausam.
Skumji. Es to vērtēju tikai un vienīgi kā valsts nespēju vadīt lielus biznesus, Kopš airbaltic diibnāšanas , vienīgais, ko esmu no šīs kompānijas sagaidījusi - ir valsts ieguldījumi to glābjot. Nu un , protams, solījumi , solījumi un meli, klaji un izpušķotu, bet meli.
Un padomājiet - šo vīru runu - ja nu kādam ir labāks plāns .... kājums mutes nekalst.
Airbaltic
Satiksmes ministrijas atsūtītais pārstāvis - objektīva skatījuma nespējīgs pēc definīcijas (bet šis vēl ir īpašs) Gausa mīlnieks
Finansists, kura kompānija pirms 10 gadiem atpakaļ ar Airbaltiku strādāja
Pragmatiski neitrālais krievelis pa vidu(lsm stilā)
Vītols pret
Žurnāliste piebalso
Kāpēc centrāls nav jautājums, ka šajā attīstīšanas procesā ir jautājums par kontroles zaudēšanu uzņēmuma pārvaldē - zaudējot akciju īpatsvara ietekmi izteikti svarīgos jautājumos (piem. slavinātais nodokļu bāzes arguments). Tad nav nekādas garantijas, ka ilgtermiņā pieminētā nozīme Latvijai un tās attīstībai saglabāsies.
Var grūst nodokļu maksātāju naudu, pirkt zelta lidmašīnas, cik grib, un priecāties par to, kā tās plivina spārnus. Cerams, ka tik atlidos arī atpakaļ.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X