Raidījuma skanēšanas laikā varat sazināties, zvanot uz tālruņa numuriem 67222888, 67225599, kā arī aicinām sūtīt Whatsapp ziņas uz numuru 25660440.
Veselības aprūpei atvēlētais budžets neapmierina ne mediķus, ne pacientus, jo finansējuma nepietiek daudzām svarīgām lietām, turklāt, ņemot vērā inflāciju, medicīnā var atļauties pat mazāk nekā iepriekš – vismaz tā ir norādījuši nozares pārstāvji. Politiķi sola īstenot dažādas reformas, lai situāciju nākotnē varētu mainīt. Vai ir cerības uz papildus naudu, kādas varētu būt nākamās reformas pašā nozarē? Krustpunktā izvaicājam veselības ministri Līgu Meņģelsoni. Jautājumus kopā ar raidījuma vadītāju uzdod Latvijas TV žurnāliste Zanda Ozola-Balode un ReTv žurnāliste Elīna Lapiņa.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (10)
Paiet trīs gadi. Kā Igaunijas speciālisti vērtē šo pāreju? Vai ir veiksmīga?
Kāpēc Latvijā pieturas pie modeļa, kas nodrošina aptuveni pusmiljarda eiro aptieku apgrozījuma pamatā ārzemju lieltirgotavām, kas savu peļņu izved vai arī sveštautiešiem, bet nevis lielā pārsvarā latviešu farmaceitiem? Aptiekām jāpieder farmaceitiem! Tas nodrošinās arī lielāku konkurenci, jo būs daudz vairāk īpašnieku.
liels lūgums – pajautājiet ministrei par Veselības inspekciju.
Iepriekšējais ministrs Pavļuts jau 2022.gada sākumā norādīja, ka šai iestādei jāmaina attieksme. Arī Tiesībsarga birojs atzīst, ka problēma ar inspekcijas izsniegtajiem atzinumiem ir zināma. Statistika arī liecina par to, ja cilvēks tomēr iet uz tiesu, tad bieži sanāk apstrīdēt inspekcijas lēmumus. Bet vai tad ikviens var tīri finansiāli atļauties tiesas procesus, jo advokāti prasa ap 200 EUR par stundu. Sanāk, valsts institūcija vnk rāda šķēršļus, ka tauta nevar realizēt savas tiesības, ko it kā nodrošina normatīvie akti.
Mana pieredze ar Veselības inspekciju ir DRAUSMĪGA !!! Kad protokolētajā sarunā ārste eksperte, kas veica pārbaudi, tā arī saka – nu un ?, kad norādu uz acīmredzamām pretrunām, atzinums, ja kas, ir “nav konstatēti pārkāpumi”. Tai pat laikā slimnīcas nodaļā viss turpinās, slimnīca atteic iepazīties ar dokumentāciju, atsaucoties uz šo atzinumu, kur pārkāpumi nav konstatēti. Kad rakstu pieteikumu Ārstniecības riska fondam, jo tādā veidā rūpīgāk vērtē, pirmkārt, no inspekcijas pārstāves dzirdu jautājumu – kādi tad ir mani mērķi, ko tad es mēģinu panākt, jo mans radinieks ir miris, dzīvs vairs nebūs, bet es te naudu pieprasu !!! otrkārt, ierosinot lietu raksta, ka lēmums būs pieņemts jau uz izdarītas pārbaudes pamata (tātad, neko tur rūpīgāk neskatīs), bet tajā lēmumā, kad pacienta stāvoklis beidzot tomēr ir nosaukts par dzīvībai bīstamo, jau nez kāpēc inspekcija izdomā vērtēt nevis veselības, bet gan SOCIĀLO aprūpi (iespējams, tāpēc, ka ĀRF ir par ārstniecību). Nodaļas ārstam tiek piedēvēti secinājumi, ko viņš nemaz nebija izdarījis, un ir pretrunā ar šā paša ārsta paskaidrojumiem. NMP brigāde tā arī nebija izsaukta; nodaļa, kas tam nav paredzēta, nodarbojās it kā ar pacienta stāvokļa stabilizēšanu (dokumentācija no slimnīcas par to neliecina, pat asinsspiediens atkārtoti nebija mērīts), tāds ir attaisnojums, kāpēc materiālu priekš COVID testa paņēma gandrīz pēc 24h – nākamajā rītā. Vienlaikus atsaucoties uz avotu, kur rakstīts ar 14% letālitāti, lēmumā ir norādīts, ka pacients ar savām hroniskām diagnozēm tāpat būtu miris.
Protokolētajā sarunā ar inspekcijas pārstāvēm bija arī tāda juristes frāze: “ja pat viņu aizvestu [ar NMP uz reālu slimnīcu], mēs nezinām, kāds būtu rezultāts”. T.i. pēc vairākkārt dzirdētā, jo ātrāk tiek uzsākta ārstēšana, jo optimistiskāka ir prognoze. Un tikai tāpēc vien, ka nezini, kāds būs rezultāts, nevajag pat mēģināt - glābt ?!
Pārējo mūsu uzpūstās valsts pārvaldes aparātu ar visdažādākajiem sekretāriem, padomniekiem priekšgalā droši vajag samazināt vismaz uz pusi. Valstī nekas nemainītos, izņemot liekēžu samazināšanos un ietaupītie daži simti miljonu nodokļu maksātāju naudas.
Treškārt par nodokļiem. Nospiedoši lielākais nodoklis kas ienāk budžetā ir PVN, un to maksā pilnīgi visi, pat bomzis nopērkot dienišķo ļergas pudeli, tāpēc tracina visdažādāko izbijušo circeņveidīgo ministru, muldēšana par jauniem slēptiem, vai neslēptiem nodokļiem laikā, kad vairumam iedzīvotāju jāizvēlas, pirkt pārtiku, vai apmaksāt komunālos. Atšķirībā no pie siles esošajiem, kas nespējot izdzīvot ar nieka 4-5 K mēnesī krietni paaugstina sev algas.
Vajag paskatīties tepat pāri robežai.
Kāpēc piemēram Igaunija, kur situācija ar veselības aprūpi ir daudz labāka, var atvēlēt 13% no sociālā nodokļa veselības aprūpei, bet Latvija tikai 1%.
Latvijas problēma ir tā, ka mūsu valdībām ir ierasts censties izgudrot divriteni, jeb likumus ar caurumiem, (pa kuriem var izzagt valsti), nevis pārņemt un ieviest citur sen pārbaudītus likumus.
Derētu izanalizēt un publicēt mūsu valsts un kaimiņvalstu Lietuvas un Igaunijas IKP sadalījumu pa nozarēm. Tad būtu redzams kur kaimiņi atrod tos procentus veselības aprūpei, pensijām utt, kas Latvijā mistiski pazūd. Vienkāršu tabulu ar % no IKP
Latvijas problēma ir nepareiza budžeta sadale un nepareizas prioritātes. Veselības aprūpei gadu gadiem ir nepietiekams finansējums. Rēķinot % no IKP tas ir divas reizes mazāks kā vidēji ES. Atšķirībā no izglītības nozares, kur pateicoties nespējai optimizēt mazo skolu skaitu, esam līderos.
Internetvietnes Ekemedicīna autors
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X