Aleksandra Čaka jubilejas mēnesī izstādē “No Aleksandra līdz Čakam” par dzejnieku un viņam veltītajiem notikumiem pārrunājam ar Aleksandra Čaka biedrības dibinātāju Andru Konsti, dzejnieka memoriālā muzeja vadītāju Antru Medni, tiekamies arī ar izstāžu zāles “Rīgas mākslas telpa” direktora vietnieci Agitu Ikaunieci-Rimšēviču un mākslinieku Kristianu Brekti.

Aleksandra Čaka jubilejas mēnesī Rīgas mākslas telpā skatāma izstāde „No Aleksandra līdz Čakam”. Izejot cauri Čaka „adresēm”, var redzēt priekšmetus, portretus, klausīties dzeju. Izstādes iekārtotājs, scenogrāfs ir Kristians Brekte, kurš izstādi veidojis tīrās krāsās un līnijās, nepārblīvējot ar priekšmetiem un tekstiem. Izstāde literārās koncepcijas autore ir Čaka muzeja direktore Antra Medne.

Par to, kā lietas joprojām atgriežas muzejā, runājām ar Čaka biedrības vadītāju Andru Konsti, Čaka muzeja direktori Antru Medni, arī par to, kā laiku gaitā ir saglabājies Čaka dzīvoklis Lāčplēša ielā, kur tagad ir Čaka muzejs.

Ir leģendas par kādu izrādi, kura ierakstīta Kultūras kanonā, net nav ierakstīta tā, lai mēs to varētu noskatīties. Tā ir Čaka "Spēlē, spēlmani!" Jaunatnes teātrī. Tur vienā radošā elpā saslēdzās Čaka dzeja, Imanta Ziedoņa doma un Pētera Pētersona režija, Ilmāra Blumberga scenogrāfija un Imanta Kalniņa mūzika. Tur savu mūža lomu nospēlēja aktieris Imants Skrastiņš - Dzejnieks. Pirmizrāde bija 1972. gadā, izrāde tika spēlēta 16 sezonas, un cilvēki skatījās daudzas reizes, līdz daži zināja no galvas. 

Izrādās, tomēr ir kāds šīs izrādes amatieru audioieraksts, no kura nelielus fragmentus dzirdēt arī raidījumā Kultūras rondo, kad Čaka 120. dzimšanas dienu gaidot, runājam par lietām, kuras atgriežas, par garšām un smaržām, un Čaka piecām acīm.

Izstādes nosaukumā “No Aleksandra līdz Čakam” ietverta visa ekspozīcijas ideja – tas ir dzīves ceļš no cilvēka dzimšanas, kad viņam dots vārds Aleksandrs, līdz viņš nonāk līdz vārdam “Čaks”. Ekspozīcijas ievadu rotā K. Brektes speciāli šai izstādei jaunradīts A. Čaka portrets ar piecām acīm, kas simbolizē dzejnieka īpašo talantu un daudzveidīgo redzējumu par lietām, notikumiem, sadzīviskām detaļām, to sasaistot ar piecām stihijām – zemi, ūdeni, uguni, gaisu un garu.

Izstādes iekārtojums veidots kā A. Čaka nozīmīgas dzīves pieturvietas – adreses, atspoguļojot dzejnieka svarīgākos notikumus gan radošajā daiļradē, gan sadzīvē, domās un personīgajos pārdzīvojumos. Kopumā tie ir astoņi pieturas punkti. Šos stāstus veido fotogrāfijas, A. Čaka rokraksti un dažādi viņiem piederējuši priekšmeti, turklāt katru no šiem posmiem papildina tam atbilstoša dziesma. Scenogrāfs un mākslinieks Kristians Brekte veidojis ekspozīcijas iekārtojumu dzīvīgu un daudzveidīgu, gluži tādu, kāds savā daiļradē un personībā ir bijis pats A. Čaks, pievēršot lielu uzmanību viņa vizuālajam tēlam.

Izstādē iespēja iepazīt ne tikai dzejnieka dzīvi, bet arī svarīgākās personības viņa dzīvē – tēvu Jāni Čadaraini, māti Emīliju Lizeti Čadaraini, sievu Annu Elizabeti Ēriku Bērziņu un citus.

Izstāde „No Aleksandra līdz Čakam” Rīgas Mākslas telpā būs skatāma līdz 21. novembrim, bet līdz tam gaidāmi daudzi notikumi, to vidū arī Aleksandra Čaka balvas pasniegšanas ceremonija 27. oktobrī, Čaka 120. dzimšanas dienā.