Ciklu „Ceļā pie Aleksandra Čaka” noslēdzam ar stāstu par dzejnieka pēdējo mīlestību Mildu Grīnfeldi un par viņai veltīto dzejoļu krājuma „Debesu dāvana”. Interesējamies, kā Čaka dzeju izjūt mūsdienīgs, jauns cilvēks – topošais aktieris Meinards Liepiņš pietuvojies Čaka dzejas pasaulei, veidojot dzejas performanci.

“Tā dzejniekiem ir, viņiem vienmēr vajag kādu iedvesmas avotu,” Aleksandra Čaka dzīves un daiļrades pētniece Antra Medne iesāk stāstu par dzejnieka pēdējo mīlestību. Divas spilgtas personības satikās Otrā pasaules kara laikā un kādu brīdi gāja blakus. 1943.gadā, ļoti smagā brīdī Aleksandrs Čaks iepazīstas ar Mildu Grīnfeldi.

Katru nedēļu dzejnieks Mildai Grīnfeldei nesis dzejoli, ko viņa sakrājusi un parādījusi izdevniecības “Zelta ābele” vadītājam Miķelim Gopperam, pie kura strādāja. Bet grāmatu izdevējs Miķelis Goppers 1945.gadā pamet dzimteni un dodas trimdā uz Zviedriju, tā arī dzejoļu krājumu „Debesu dāvana” neizdod. Antra Medne atklāj interesantus faktus par krājuma manuskriptu, zināms, ka bija trīs eksemplāri, divi rokrakstā, viens mašīnrakstā.

Par Mildas un Aleksandra attiecībām var lasīt arī saglabātajās Mildas Grīnfeldes vēstulēs Aleksandram Čakam. Un tieši Mildas Grīnfeldes dzīvoklī dzejnieks arī aizgājis mūžībā. Viņš bija iegriezies pie Mildas pēc kārtējā izsaukuma uz Stūra māju. Uz Stūra māju tolaik Čaks ik pa laikam ticis izsaukts saistībā ar „Kosmpolītu” lietu, kurā viņš bija apsūdzēts.

Par Aleksandra Čaka dzīves pēdējo posmu un ieskatu Latvijas literārās vides represīvajā atmosfērā 40.gadu otrajā pusē detalizētu ieskatu sniedza LU profesores Silvijas Radzobes 2017.gadā iznākusī grāmata „„Kosmopolītu” lieta un Aleksandrs Čaks” .

Bet tagad atgriezīsimies 2021.gadā, ko Čaks nozīmē mūsdienu jaunam cilvēkam. Meinards Liepiņš studē Latvijas Kultūras akadēmijas Dramatiskā teātra aktiermākslas 4.kursā un mācību darbam dzejas kompozīcijai izvēlējies Aleksandra Čaka dzeju, to ieteikusi runas pedagoģe Zane Daudziņa.

Meinards Liepiņš iesācis strādāt pie Čaka dzejas rudenī, iecere bija dzejas performanci sagatavot janvārī, taču pandēmija nesusi izmaiņas.

Jaunais aktieris Meinards Liepiņš uz ierakstu paņēmis ģitāru un ir vienisprātis ar Arti Robežnieku, kurš cikla pirmajā raidījumā pauda viedokli, ka bez muzikāla iestarpinājuma dzejas kompozīcija aktiera izpildījumā nav pilnvērtīga. Andžeja Beļeviča sacerēto dziesmu ar Čaka vārdiem Meinards atradis interneta resursos.