Dailes teātrī 9. septembrī pirmizrāde absurda komēdijai „Degunradži”. To iestudējusi ungāru radošā komanda, režisore Ildiko Gāšpāra sadarbībā ar māksliniekiem Kristu un Reini Dzudzilo. Absurda dramaturģija ir pateicīga, domājot par laiku un telpu un tās transformāciju, uzsver scenogrāfs Reinis Dzudzilo. Savukārt aktieriem šajā iestudējumā jādarbojas kā vienotam mehānismam. Lugu no franču valodas tulkojusi Agnese Kasparova.

Franču absurda dramaturga Ežēna Jonesko 1959.gadā sarakstītā komiskā absurda drāma „Degunradzis” uz Dailes teātra lielās skatuves ieguvusi daudzskaitļa formu „Degunradži” un izrādījusies ļoti trāpīga tieši šim laikam. Atklājot bailes, vientulību, tā runā par sabiedrības kolektīvo pakļaušanos kādam briesmonim, pretstatā liekot indivīda veselo saprātu. Izrādes centrā jauns cilvēks Beranžē, ko atveido Toms Veličko.

Režisore Ildiko Gāšpāra atklāj, ka ar Ēžena Jonesko daiļradi saskārusies pirms vairākiem gadiem, tulkojot citu viņa lugu. Taču līdz šim pati nav iestudējusi nevienu Jonesko darbu. Ungārijā pēdējo piecu gadu laikā iestudētas varbūt pāris šī autora lugas. Skaidroju, kāpēc režisori interesē absurda dramaturģija.

Ildiko Gāšpāra strādā Budapeštā Erkēņa teātrī, viņas iestudēto izrāžu sarakstā ir Rasina „Andromahe”, Šekspīra „Makbets” , Kafkas „Metamarfoze”. Taču režisore daudz strādā arī ārpus Budapeštas, un kā uzzinu, nākamais viņas darbs taps Polijā. Režisore pie iestudējuma Dailes teātrī strādājusi kopā ar savu komandu: horeogrāfe ir Veronika Sabo, mūzikas autore Bernadeta Tarra, arī video un gaismu mākslinieki ir no Ungārijas. Savukārt scenogrāfija un kostīmi Kristas un Reiņa Dzudzilo iecerēti un veidoti. Abiem tā ir pirmā sastapšanās ar Dailes teātra Lielo zāli, turklāt ilgi gaidīta.

No čapliniādes līdz zvaigžņu kariem, tā iestudējuma amplitūdu komentē aktieri Ģirts Kesteris un Anete Krasovska. Bez jau nosauktajiem, minēšu pārējos aktierus, kas piedalās - Juris Bartkevičs, Vita Vārpiņa, Artūrs Skrastiņš, Indra Briķe, Ieva Segliņa, Juris Strenga, Dainis Gaidelis, Aldis Siliņš.

Izrādes horeogrāfe Veronika Sabo radījusi tādu kustību partitūru, īpaši pirmajā cēlienā, kas priecē un pārsteidz skatītāju. Kā atzīst aktieri Anete Krasovska un Ģirts Ķesteris, kustība ir it visā.

Kā vietnē Kroders.lv raksta teātra zinātniece Valda Čakare , „Degunradzi” var uzlūkot kā tipisku krīzes laika lugu. Un atgādina, ka „mežonīgajos” 90. gados ( konkrēti 1994.gadā) uz Dailes teātra Lielās skatuves to iestudēja Arnis Ozols. Šoreiz pie Jonesko vērsties pamudinājusi pandēmija un ungāru viesu komanda.

Pirmizrāde iestudējumama „Degunradži” Dailes teātra Lielajā zālē 9.septembrī, nākamā izrāde - 8.oktobrī.