23. novembrī, Eduarda Smiļģa dzimšanas dienā, tika apbalvoti aizvadītās teātra sezonas labākie iestudējumi un individuālie sniegumi. Gada izrādes titulu un “Grand Prix” saņēma Latvijas Nacionālā teātra izrāde “Puika, kurš redzēja tumsā”, kuras režisors Valters Sīlis plūca laurus arī kā gada režisors.

Skatuves naglas sadalītas, dīvainā  teātra sezona ir oficiāli noslēgusies. Emocijas un komentāri par Latvijas teātru gada balvas „Spēlmaņu nakts” ceremoniju, laureātiem un vērtējums par pagājušo sezonu kopumā. Kultūras Rondo diskutē teātra zinātniece 2019./2020. sezonas žūrijas pārstāve Līga Ulberte, kultūras žurnālists Atis Rozentāls un teātra zinātniece 2020./ 2021. sezonas žūrijas pārstāve Zane Radzobe.

"Par ceremoniju ārkārtīgi pozitīvi iespaidi. Man liekas, ka brīnišķīgi viss izdevās šajos šausmīgi grūtajos apstākļos, kad līdz pēdējam nezināja, kā varēs, vai varēs, ko varēs. Vispār, man liekas, ka Liepājas komanda ir milzīgi malači. Liels prieks!" vērtē Līga Ulberte. Viņa neslēpj, ka gaidījusi "Spēlmaņu nakts" ceremoniju ar bažām.

"Man vakardienas ceremonijā patika divas lietas, kas ir īpaši simboliskas šim laikam. Man ārkārtīgi patika Kristas Burānes kaķis, ko redzējām viņas tiešraidēs formātā spēlējamies gultā, kā tas noticis daudzos zoom mītiņos. Protams, arī JRT skatuve, kas simboliski rāda ne tikai Māras Ķimeles radošā mūža likumsakarības, bet arī to, ka šobrīd esam tādā pārbūves stadijā teātrī," atzīst Zane Radzobe.

"Mani iespaidi arī ir ļoti pozitīvi. Gribu izcelt, ka teātri uz vietām organizējās un uzturēja tur šo atmosfēru. Viena baža bija, ka izšķīdīs  šī kopības sajūta, bet to apbrīnojamā kārtā izdevās katrā šajā mikro kolektīvā radīt tieši ar to, ka cilvēki bija kopā savā vidē un viens otru atbalstīja," gandarīts Atis Rozentāls.

"Arī organizēti cēlās kājās, lai godinātu Mūža balvu ieguvējus. Bija patīkami redzēt, kā tas realizējas ārkārtīgi sarežģītos apstākļos. Arī kultūras ministrs "Facebook" to ir nosaucis par neiespējamo misiju, bet šī neiespējamā misija izdevās."

Diemžēl arī šī teātra sezona neturpinās ierastā ar ritmā ar iespēju skatītājiem klātienē vērot izrādes. Atis Rozentāls norāda, ka jauni iestudējumi top, mēģinājumi notiek, domājot par laiku, kad skatītāji atkal atgriezīsies teātrī, taču pastāv bažas, ka pirmizrāde var pārcelties arī uz nākamā gada maiju.

Līga Ulberte atzīst, ka šī ir  bezprecedenta situācija, kad teātrim ir atņemta pamatfunkcija - dzīvās komunikācijas funkcija ar skatītājiem. 

"Man liekas, ka skatītāju un teātra attiecību krīze var ieilgt arī pēc pandēmijas. Ceru, ka kļūdos, bet man šķiet, ka laiks, kamēr skatītājs atgriezīsies teātrī var būt vajadzīgs ilgāks. Dažādu iemeslu dēļ," norāda Līga Ulberte.

Zane Radzobe uzskata, ka šī sezona ir atšķirīga ar to, ka pārrāvums būs ilgāks, smagāks dažādos kontekstos. Viņa arī min, ka šajā kontekstā ir jārunā arī par finansēm. 

"Esam spiesti atzīst, ka teātriem nāksies mainīties dažādu iemeslu pēc," atzīst Zane Radzobe. "Kad šī krīze beigsies, droši vien teātra sistēmā daudz kas būs paspējis jau izmainīties. Noteikti teātri būs daudz ekskluzīvāka lieta, grūtāk pieejama lieta finansiālu iemeslu dēļ."

Tāpat viņa min, ka varētu būt arī kādi pozitīvi ieguvumi, piemēram, digitālo risinājumu apzinātu izmantošanu. Tāpat viņa min, ka ir arī apdraudētas labas lietas, kas ir bijušas teātrī. Piemēram, tas, kas notiek ar lielajiem teātrim, visus padara ļoti nervozus.