Kas ir Augmentētās Realitātes mākslas darbi un zaļās digitālās utopijas; kā mākslīgais intelekts iesaistās mākslas darbu tapšanā un kāda loma šajā procesā ir māksliniekam? Kultūras rondo studijā RIXC mākslas un zinātnes festivāla “Kripto, māksla un klimats” kuratore Rasa Šmite un mākslinieces Līga Vēliņa un Zane Zelmene.
No 20. līdz 22. septembrim klātienē Rīgā un tiešsaistē norisināsies RIXC ikgadējais Mākslas un zinātnes festivāls.
Šogad festivāla programmā tiks skarti šādi jautājumi: Kāda kriptomākslai ir saistība ar klimata izmaiņām? Vai mākslīgais intelekts spēs atrisināt vides problēmas, kuras nav izdevies atrisināt cilvēku intelektam? Un vai ilgstošā "dabas intelekta" ignorēšanas dēļ mums patiešām būs jādzīvo metevarsā – savienotā virtuālājā un paplašinātājā realitātē?
RIXC festivāls ar šī gada tēmu "Kripto, māksla un klimats" diskutēs, kā šobrīd mainās mākslas un kultūras ainava, kuru no vienas puses ietekmē mākslīgā intelekta, blokķēžu un imersīvo tehnoloģiju attīstība, bet no otras – vēl viens mūsdienu sabiedrības izaicinājums – vides jautājumi un klimata pārmaiņas.
Festivāla galvenais notikums ir starptautiskā laikmetīgo mediju mākslas izstāde Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, kas tiks atklāta trešdien, 20. septembrī, pulksten 19. Festivāla programmas turpinājumā, ceturtdien, 21. septembrī, norisināsies starptautisks "artatons" (mākslas hakatons), kur aicināti piedalīties jaunieši, lai kopā ar festivāla māksliniekiem un jomas ekspertiem diskutētu par "Zaļās un digitālās nākotnes izaicinājumiem".
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (1)
ChatGPT strādā uz algoritma pamata, kas tekstus rada izvēloties elementus pēc statistiskās varbūtības (protams, pats process nav vienkāršs, bet šis ir tā pamatprincips). Vizuālie AI attēlus rada, izmantojot par pamatu milzīgu daudzumu cilvēku radītas mākslas, t.i. LAION datubāzi, kas radīta saskrāpējot no interneta milzīgu daudzumu attēlu.
Sākotnēji šis projekts tika radīts it kā zinātnes vārdā, bet brīdī, kad tā lieta sāka strādāt, tas tūlīt tika komercializēts, bet tiem māksliniekiem, kuru darbi tika izmantoti, tika pliks vidējais pirksts un pat atļauju nepalūdza.
Pēc savas dabas šī tehnoloģija nav īsts "intelekts" - tai nav savu domu vai viedokļu, tā ir tikai milzīga datu pārstrādes mašīna, kas tieši mākslas jomā ir radīta komerciālos nolūkos uz ļoti neētiskiem pamatiem. Un tā nu sanāk, ka neētiska rīcība komerciālos nolūkos ir arī vides problēmu pamatsakne.
Tādēļ smieklīgi klausīties, ka it kā pieauguši cilvēki bērnišķīgi stāsta, ka nu šis AI tūlīt to visu atrisinās, un priecīgi atbalsta visu šo cūcību, sak', liekam tik Nacionālajā Bibliotēkā pie sienas.
- Līga Smilškalne, profesionāla māksliniece, liiga.artstation.com
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai Twitter profilu!
Draugiem.lv Facebook Twitter