Operas atjaunojums ir patstāvīgs mākslas darbs, uzsver režisors Alvis Hermanis, kura Eiropas slavu guvušais Leoša Janāčeka operas „Jenūfa” iestudējums būs skatāms Latvijas Nacionālajā operā – pirmizrāde 23. februārī.

Šis iestudējums vispirms tapis 2014.gadā Briseles operā „La Monnaie”, kur guvis skatītāju un kritiķu augstu vērtējumu. Pēc Gabrielas Preisovas drāmas „Viņas pameita” veidotā „Jenūfa” ir čehu komponista Leoša Janāčeka slavenākā opera, pirmizrādīta 1904.gadā Brno teātrī.

Ciklā „Sarunas pirms pirmizrādēm”  iespēja tikties ar radošo komandu un iestudējuma dalībniekiem, izglītojošā lekcijā vairāk uzzināt par komponistu un laikmetu, kā arī dzirdēt muzikālus priekšnesumus. Tā notika arī šoreiz dažas dienas pirms Leoša Janāčeka operas „Jenūfa” pirmizrādes Rīgā.

Savukārt tiekoties ar žurnālistiem, Latvijas Nacionālās operas un baleta vadītājs Egils Siliņš atklāja, ka jau stājoties operas valdes priekšsēdētāja amatā, pirmais, kuram zvanījis, bijis Alvis Hermanis, lai spriestu par to, ko režisors varētu šeit iestudēt, beidzot tas īstenojies.

Egils Siliņš piebilst, ka vajadzētu vairāk spēlēt 20. un arī 21.gadsimta mūziku. Leošs Janāčeks (dēvēts par čehu Pučīnī) čehu komponists, mūzikas teorētiķis, folklorists un mūzikas pedagogs. Ietekmējoties no Morāvijas tautas mūzikas, izveidoja tikai sev raksturīgo mūzikas stilu. Tas izpaužas arī šajā operā. Kas tik sarežģīts Janāčeka mūzikā, skaidro iestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents Mārtiņš Ozoliņš.

Atgriežamies „Sarunās pirms pirmizrādēm”, kur operas dramaturgs Mikus Čeže uzstājās ar audiovizuālu lekciju „Piedošanas māksla”, demonstrējot ne tikai attēlus, bet arī ierakstu fragmentus, piemēram, no Alvja Hermaņa iestudējuma 2014.gadā  Briseles opernamā „La monnaie”.

Šī būs debija galveno lomu izpildītājiem Artjomam Safronovam un Innai Kločko. Sarunās pirms pirmizrādēm Artjoms atklāja, ka viņam šī opera ir par cilvēciskajām attiecībām, par piedošanas sajūtu un skatu uz nākotni. Artjoms Safronovs sagatavojis gan Laca, gan Števa lomu. Inna Kločko turpina  par izrādes vizuālo ietērpu un kostīmiem, tie ir krāšņi Morāvijas tautas tērpi.

Otrajā sastāvā Jenūfa - Dana Bramane, bet Laca  būs Andris Ludvigs. Ķesterienes lomā Helēna Zubanoviča vai Elička Veisova.

Videomāksliniece Ineta Sipunova, kas daudzkārt sadarbojusies ar Alvi Hermani, „Sarunās pirms pirmizrādēm” izcēla ornamenta sarežģīto dabu.Mikus Čeže lekcijā iezīmēja gan Janāčeka aizraušanos ar runas melodiju ideju, gan atklāja skumjo operas tapšanas laiku komponista dzīvē.

Vēl tikai jāpiebilst, ka operas „Jenūfa” atjaunojumu veic un ar solistiem strādā režisora asistente no Briseles teātra Mariella Kāna. Viņa esot augstās domās par mūsu solistiem, par viņu profesionalitāti. Alvja Hermaņa iestudētā Janāčeka opera „Jenūfa” atjaunojumu piedzīvojusi arī Itālijā, Polijā un tagad Latvijā.