Tradicionālā japāņu teātra forma. Mainīgās pasaules ainas Japānas 19.gadsimta grafikā un kokgriezumos. Par ukijo-e mākslinieku darbu kolekciju Mākslas muzejā” Rīgas Birža” Kultūras Rondo studijā saruna ar izstādes “Kabuki 歌舞伎. Japānas 19. gadsimta ukijo-e” kuratori Kristīni Mileri un japāņas valodas tulku Uģi Nasteviču.

"Ideja veidot  šo izstādi radās, jo šobrīd notiek intensīva mūsu Āzijas kolekcijas pētniecība. Ik pa laikam mēs atrodam lietas, kas nereiz vēl nav rādītās. Tā ar lielāko daļu no šiem darbiem," atklāj  Kristīne Milere.

Ukijo-e ir grafikas paveids, ko burtiski var tulkot kā “mainīgās pasaules ainas”. Ukijo-e mākslinieki pamatā izvēlējās attēlot kabuki teātra aktierus, skaistas sievietes, sumo cīkstoņus, kareivjus, ainas no vēstures un tautas pasakām, ceļojumu skatus, ainavas, dabu un dzīvniekus, kā arī erotiska rakstura darbus, tādā veidā parādot Edo perioda (1603–1868) dinamisko, enerģijas pilno populāro kultūru, kas uzplauka lielākajās Japānas pilsētās.

Savukārt kabuki ir tradicionālā japāņu teātra forma, kas arīdzan radās un attīstījās Edo laikmetā, apvienojot dziedāšanu, mūziku, deju un drāmu. Tieši kabuki teātra aktieru attēlojums bija pieprasītākais ukijo-e mākslinieku un aktieru cienītāju vidū.

Uģis Nastevičs atklāj, ka pašam bijis īpašs piedzīvojums pirms dažiem gadiem pašam klatienē skatīties mūsdienu kabuki izrādi.

"Kaut arī biļete var maksāt 60-70 eiro un vairāk, kas šķiet ļoti dārgi. Bet, ja zinām, ka sagaida sešu vai vairāku stundu priekšnesumu virknes, piedzīvojums, ko papildina arī iepriekšējā dienā rezervētu pusdienu baudīšana starpbrīžos turpat teātra sēdvietās ar japāņu  tradicionālo ēdienu un iespēja novērtēt, kā saposušies apmeklētāji, jo katrs izrādes apmeklējums ir svētki. Tas ir īpašs piedzīvojums," uzskata Nastevičs.

"Mākslinieciskums, kas ir šajos darbos, tērpi, raksti, krāsu lietojums, frizūras. Vide, kur notiek izrādes, tas daudz stāsta par šo kultūru," atzīst Nastevičs, vērtējot, kas skatītājus varētu piesaistīt. "Japāņu portretu gadījumā liela nozīme ir kontekstam, kas ir apkārt. Ja Rietumu gleznās bieži ir uzsvars uz personu un fons ir tumšāks un neizteiksmīgāks, šeit varam visas detaļas, kas ir apkārt saskatīt. Vērtīgi, ka caur šo izstādi varēs ielūkoties edo laikmeta sadzīvē un tās krāšņumā."

Jaunajai Mākslas muzeja “Rīgas Birža”izstādei “Kabuki 歌舞伎. Japānas 19. gadsimta ukijo-e” (29.02.–19.04.) atlasītie 86 darbi parādīs kabuki teātra aktiera attēlojumu Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijā esošajos Japānas Edo perioda krāsainajos kokgriezumos jeb ukijo-e.