Kā mēs vēlamies dzīvot? Tā ir šī gada Frankfurtes grāmatu tirgus tēma. Par kādām tendencēm grāmatniecībā varam runāt pēc Latvijas dalības grāmatu tirgū, pārrunājam ar nozares pārstāvjiem. Kultūras rondo studijā izdevniecības „Liels un mazs” vadītāja Alīse Nīgale un platformas “Latvian Literature” pārstāve Juta Pīrāga.

"Sireāla sajūta atrasties starptautiskā masu pasākumā, zinot, ka Latvijā tiek ieviesta stingrā mājsēde," iespaidos par līdzdalību grāmatu tirgū, kas norisinājās līdz 24. oktobrim, dalās Juta Pīrāga.

Alīse Nīgale atklāj, ka viņai šī ir bijusi īpaša Frankfurte, jo piedalījās pirms vēl " Frankfurt Fellowship" programmā.

"Man bija vairāk nekā 35 tikšanās šo tirgus dienu laikā. Tiešām intensīvi. Es nevaru noliegt, ka tirgus bija mazāks, cilvēku bija mazāk, bet tas nekādā gadījumā neietekmēja to, kāpēc es tur biju aizbraukusi – man bija iespēja gan prezentēt mūsu jaunākās grāmatas, gan satikties ar jau esošiem kontaktiem," atzīst Alīse Nīgale.

Abas raidījuma viešņas ir gandarītas, ka tirgus laikā atzinīgi novērtēts Latvijas stends - mākslinieka Reiņa Pētersona radītā introverto rakstnieku viesistaba. To daudzi uzteica, un arī Vācijas ziņās par gadatirgus atklāšanu iekļuva Latvijas stends.

Runājot ar latviešu literatūras piedāvājumu ārvalstis, Juta Pīrāga atklāj, ka tikusies gan ar tiem, kas jau ir kaut ko izdevuši no latviešu literatūras un bijuši vizītē Rīgā,  un saņēmusi arī jau izdotās grāmatas, piemēram, Semjona Haņina grāmatu vācu valodā, Rūtas Briedes grāmatu vācu valodā.

Otra daļa tikšanos bijusi ar jauniem izdevējiem, kuriem interesē Latvijas atbalsta programma literatūras tulkošanai svešvalodās. Arvien ir interese par Anetes Meleces grāmatu "Kiosks", kā arī austriešu izdevējus interesējusi Andra Kalnozola "Kalendārs mani sauc". Savukārt franči apsver Noras Ikstenas "Mātes piena" un Māras Zālītes grāmatas "Pieci pirksti" izdošanu.

"Lai arī 2020. gads ir ietekmējis izdevējdarbības nozari, tajā pašā laikā rādītāji nav kritušies, jo kaut kādā mērā pateicoties pandēmijai, cilvēki ir atgriezušies pie grāmatām un lasīšanas paradumiem," atzīst Alīse Nīgale.

Viņa bilst, ka vairāku valstu izdevēji atzinuši, ka bērnu un jauniešu grāmatu segments strauji aug. Grāmatu un lasīšanas paradumu popularitāti pasaulē vairo arī sociālā tīkla "Tiktok" publikācijas ar tēmturi "Booktok".