"Prozas lasījumi" norisināsies no 5. līdz 11. decembrim ar caurvijas motīvu patvertne, patversme, slēptuve. Kultūras rondo saruna par "Prozas lasījumu" programmu, būtību un šīs dienas kontekstiem. Studijā projekta vadītāja Ilze Ļaksa-Timinska, rakstniece Dace Vīgante un Rakstnieku savienības priekšsēdis Arno Jundze.

Rakstniece Dace Vīgante atzīst, ka dalība "Prozas lasījumos" viņai ir ļoti būtiska.

"Tas ir ļoti nozīmīgi, jo es ienācu literatūrā būtībā caur "Prozas lasījumu" konkursu pirms septiņiem gadiem," atklāj Dace Vīgante. "Prozas lasījumiem bija 25 gadu jubileja un šajā festivālā tika izsludināts konkurss, kur varēja pieteikties jebkurš. Es arī aizsūtīju savu darbu. Liels bija mans pārsteigums, ka viens no uzvarētājiem bija arī mans darbs. Lielākais labums visā bija, ka žūrija lasīja darbus anonīmi, tie nebija parakstīti. Tas bija ļoti motivējoši."

"Arī pēc vairākiem gadiem, kad tev ir iznākušas dažas grāmatiņas, ir ļoti dricelīgi piedalīties konkursā un arī tikt uz "Prozas lasījumu" skatuves," vērtē Dace Vīgante.

Viņa ir gandarīta, ka jaunie autori, kuri mācās varēs šogad pat trīs dienas piedalīties pasākumos.

Par programmu, kura pieejama internetā, plašāk stāsta Ilze Ļaksa-Timinska un Arno Jundze. Viņš arī

aicina reģionos rīkot savus "Prozas lasījumus" un Rakstnieku savienība palīdzēs sazināties ar autoriem.

Lasījumu ietvaros ir iespēja redzēt un dzirdēt pašu svaigāko, aktuālāko, kas šobrīd top, nesen ir tapis Latvijas literatūrā. Analizējot kārtējos “Prozas lasījumus”, literatūras vērotāji un kritiķi parasti identificē aktuālākos procesus un vēsmas, kas interesē rakstniekus. Festivāla tekstu tēmas un formas, autoru diskusijas un replikas veido plašāku stāstu par to, kas notiek Latvijas literatūrā un to, kādas grāmatas varētu būt gaidāmas tuvākajā laikā.

​Šī gada festivāla tēma ir “Patvertne, patversme, slēptuve”. 2022. gadā Eiropa dzīvo situācijā, kad slēptuves jēdzienu aktualizē karš, pandēmija, inflācija, sankcijas. Patvērums bumbu patvertnē vai bēgļu patversmē – tas, kas vēl nesen šķita spēle vai motīvs asa sižeta filmai, nu ir kļuvis par nopietnību. Vai iespējams aizbēgt, vai iespējams patverties? Vai slēpšanās garantē drošību?