4. novembrī sākas Baltijas drāmas forums, kura laikā atklās arī rakstu krājumu par pēdējiem desmit gadiem Latvijas teātrī. Kultūras Rondo studijā Latvijas Teātra darbinieku savienības priekšsēdētāja Daiga Gaismiņa-Šiliņa un teātra zinātniece Lauma Mellēna-Bartkeviča.

"Šobrīd ieplānota izrāžu skate, konference un divas diskusijas, arī rakstu krājuma atkāšana," atklāj Daiga Gaismiņa-Šiliņa.

"Būtiskākā būtu domu apmaiņa par šo situāciju, kā teātri mēdz pielāgoties Lietuvā un Igaunijā, kā arī paskatīties uz to, kas pēdējos desmit gadus noticis un pašiem sev uzsist uz pleca, ka teātris ir dzīvs - pielāgojās, mainās," turpina Daiga Gaismiņa-Šiliņa.

"Var just, ka mūsu teātrī vadošie režisori ir izauguši brīvībā, viņi nebaidās, viņi grib runāt par daudzām lietām, kas viņiem sāp, kas viņus interesē, kas satrauc. Daudzas tēmas ir tādas, kas ir svarīgas visai sabiedrībai. Gribētos, lai kolēģi no Lietuvas un Igaunijas redz šīs izrādes. Bet tas ir visriskantākais, kā būs," atzīst Daiga Gaismiņa-Šiliņa.

Forumā paredzēta zinātniskā konference "Teātris un jaunās tehnoloģijas".

"Mēs mēģināsim runāt par dažādiem jautājumiem, kā mākslas mijiedarbojas ar tehnoloģijām dotajos apstākļos, kāda ir Lietuvas un Igaunijas pieredze," stāsta Lauma Mellēna-Bartkeviča. "Tikšanās arī neklātienē tomēr dod impulsus turpināt, nestagnēt, neko negaidīt, kamēr tas viss pāries, bet ļaut procesam turpināties un attīstīties tādās formās, kā tas ir iespējams."

Sagatavots arī grāmatžurnāls "Laikmetīgais Latvijas teātris 2010. - 2020". Tas būs pieejams gan papīra formātā, gan arī elektroniski. Izdevums apis ciešā sadarbībā ar daudziem teātra kritiķiem un praktiķiem.

Lauma Mellēna-Bartkeviča, vērtējot situāciju desmit gadu laikā, atzīst, ka varam runāt par jaunas režisoru un dramaturgu paaudzes ienākšanu teātrī, varam runāt par procesu, kurā teātra profesijas saplūst un rodas koprades teātris. Redzam daudz vairāk sadarbības projektu.

Veidojas neatkarīgas teātra kompānijas, ko dibina jaunie mākslinieki. Teātra process ir ļoti mainīgs, teātris kļūst sociāli iesaistīts, saistīts ar dažādām norisēm sabiedrībā. 

Daiga Gaismiņa-Šiliņa norāda, ka mainījusies arī vizualitāte teātrī. Jauno tehnoloģiju izmantojums.

"Prieks par to, kā Latvijas teātris ir iekarojis vietu starp Baltijas valstīm.

Ja pirms desmit gadiem bijām nedaudz pastarīši, lietuviešiem bija spēcīgi režisori, igauņiem - spēcīga dramaturģija. Mēs bijām bāli, oriģināldramaturģijas nebija, ko rādīt. Šobrīd situācija ir krasi mainījusies un man šķiet, ka esam līderpozīcijās," uzskata Daiga Gaismiņa-Šiliņa.